Sinds kort worden traditionele domeinextensies als .COM, .NL en .INFO aangevuld met een grote hoeveelheid nieuwe extensies, ook wel topleveldomeinen genoemd. Friesland is de eerste provincie van Nederland met een eigen domeinextensie. En daar maakt de Friese ondernemer Erik van der Waard (Internoord) meteen gebruik van. Vijftig FRL-domeinnamen die allemaal te maken hebben met reizen, werden door hem geregistreerd. Vijftig!?

.FRL lijkt mij een prima domeinnaam wanneer jij je op Friesland richt, een echte Fries bent of jezelf wil onderscheiden of juist wil afzonderen van de rest. Maar niets is minder waar. Deze nieuwe domeinnamen schijnen de bestaande initiatieven te versterken en elkaar kracht te geven, zodat de positie in Google aanzienlijk wordt versterkt en ervoor zorgt dat de sites hoger in de zoekresultaten komen.

Het klinkt logisch in mijn oren, maar toch voel ik een afstand. Niet alleen in fysieke kilometers, maar de digitale snelweg lijkt verder dan ooit. Friesland doet al jaren haar best om een soort onafhankelijke staat te worden met een eigen taal en gebruiken. En nu komt de provincie als eerste met eigen domeinextensies. Het voelt voor mij als een soort eigengereidheid. Jij komt uit Gelderland, dus wegwezen van ónze Friese sites. Betekent dat juist niet dat de boekingen uit de overige elf provincies achterblijven? Of is het allemaal een spelletje om Google te misleiden? Maar voor hoe lang? Hoe lang knijpt de machtigste zoekmachine de ogen toe? Baas boven baas, zou ik zeggen.

Daarnaast zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer? Welke extensie moet er in vredesnaam achter? .NL en .COM zijn lekker duidelijk. Maar nu komt zelfs .SUCKS om de hoek kijken, alhoewel deze extensie al weer wordt ingedamd door de autoriteiten. .SUCKS is een perfecte url voor bedrijven die met ontevreden klanten in gesprek willen komen. Het beste wapen om je direct en open te verdedigen of om excuses aan te bieden om op die manier meer respect te krijgen. Maar .SUCKS schijnt het vooral goed te doen als chantagemateriaal. Slimmeriken gingen er massaal mee aan de haal.

Ik vind dat het allemaal sucks. Doe even normaal, zou ik willen schreeuwen. Niet alleen tegen al die slimme koppen die dit soort gekkigheid bedenken, maar vooral tegen Google en de enorme macht die het in handen heeft. Maar ja, ook hierbij geldt: it’s all about the money.

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl