Als je van lopen houdt, hoef je tegenwoordig niet meer naar het bos. Een rondgang door Schiphol geeft hetzelfde effect en dat alles onder het mom dat Schiphol klaargemaakt moet worden voor de toekomst.
Afgelopen week mocht ikzelf ook weer eens genieten van onze nationale trots en dat op de dag na Koningsdag. Nog afgezien van het ontbreken van verse broodjes die ochtend – en dat terwijl er toch vele duizenden reizigers op pad waren – kon ik ook even rustig kennisnemen van de vorderingen van de renovatie.
En wat een ongelofelijke puinhoop is het eigenlijk. Onze internationale trotse hub is inmiddels omgetoverd tot een zieltogend hoopje bouwellende. Inmiddels moet je vele honderden meters lopen om bij de juiste gate te komen en als je ook nog eens van de lounges gebruik wil maken dan is het sprookjesbos van de Efteling helemaal niets bij de zoektocht ernaar.
Regelmatig gebeurt het ook dat er bijna ongelukken zijn met de vele elektrische wagentjes waarmee de Schiphol-medewerkers zich voortbewegen, want – zoals een goed mens betaamt – rijden velen ondanks alle waarschuwingen veel te snel. Ook de grote winkels hebben inmiddels meer weg van beursstands op een B-beurs dan dat ze ons uitnodigen wat bij hen te komen te kopen. Duidelijk is het dat de verbouwing veel te laat komt en niet echt passagiervriendelijk gaat. Wellicht moet men eens gaan kijken op het Gelderlandplein in Amsterdam, daar draaide het koopcentrum op prettige wijze gewoon door terwijl een grote renovatie werd uitgevoerd.
Dit alles ook juist op het moment dat overal ter wereld nieuwe concurrenten openen en Schiphol zich lijkt te ontwikkelen tot niets aantrekkelijks, too little too late lijkt het wel, en dan is er ook nog discussie over het tempo van de investeringen.
Blij was ik dan ook met de recente mededeling van Jos Nijhuis, CEO van Schiphol, dat hij ons suffe Hollanders wel kan uitleggen waarom hij zijn bonus heeft verdiend en bijna een miljoen euro mee naar huis mag nemen.
Uitleggen kan hij het ongetwijfeld, onverdiend blijft het wel.
Mr Benno Friedberg
Advocaat
Friedberg & Mahn Advocaten N.V.
www.thelawyers.nl
4 reacties
Beste Kees, ik heb het gelezen. Ziet er niet uit, maar Schiphol pretendeert geen Luton te zijn.
Beste woordvoerder, vanzelfsprekend blijf ik via Schiphol vliegen laat dat niet uw zorg zijn. Wel jammer dat u weinig begrip kunt opbrengen in uw reactie voor uw klanten, de passagiers.
Hi Benno,
Ik snap je frustratie, maar als je pas echt een scherp stuk wilt schrijven over (Europees) luchthavenleed, koop dan eens een ticket van Schiphol naar Luton. En heb je daar geen tijd voor, lees dan mijn recente blog: https://www.travelkees.nl/traveltricks/op-transport-met-easyjet/
Ik begrijp heel goed dat mijnheer Friedberg vindt dat onze terminal er op dit moment niet op z’n best bijligt. Wij zijn namelijk druk aan het verbouwen.
Schiphol is aan het verbouwen terwijl alles gewoon open is, er komen 55 miljoen reizigers per jaar over de vloer, en desondanks zijn wij in staat om zeer grote veranderingen aan de terminal door te voeren. Geen eenvoudige opgave; dat vraagt om begrip en geduld van onze reizigers. Ik geloof mijnheer Friedberg dat ook op andere plaatsen de winkel open bleef tijdens de verbouwing, ik denk alleen niet dat dat in zo’n complexe omgeving als Schiphol eerder vertoond is.
Door de invoering van centrale security zullen mijnheer Friedberg en al die andere reizigers straks veel minder wachttijden en een korter en aangenamer securityproces ervaren. In onze straks geheel vernieuwde Lounge 2 zal het aanbod van onder meer de winkels en horeca het verblijf tot een bijzondere ervaring maken. Dat vraagt nu nog wat geduld, want inderdaad, de huidige winkels op die plek zijn nu inderdaad nog nood-winkels. Shoppen kan natuurlijk wel, maar het is niet zo bijzonder als dat het straks zal worden.
Graag nodig ik de redactie van TravelPro uit om weer eens te komen kijken, ik leid jullie graag rond langs alle verbouwingen en leg ik uit hoe het gaat worden. Dan laat ik ook meteen zien waarom een en ander zo complex is, en waarom wij het hebben aangedurfd hiervoor het geduld van de reizigers te vragen. De heer Friedberg nodig ik graag uit om vooral via Schiphol te blijven vliegen en regelmatig kennis te nemen van de vorderingen die we maken. Dat is de moeite waard!
Lukas Burgering
woordvoerder Schiphol