Een verbouwing brengt altijd ongemakken met zich mee. Of dat nou een woonhuis, bedrijfspand óf ’s lands grootste luchthaven is. Op Schiphol wordt momenteel hard gewerkt aan het nieuwe centrale beveiligingsconcept, dat volgende week woensdag (3 juni) operationeel moet zijn. “Natuurlijk vragen we begrip van onze passagiers”, zegt Lukas Burgering (woordvoerder Schiphol).

Afgeschermde gebieden, onafgewerkte plafonds en diverse noodwinkels kenmerken de gang van zaken op Schiphol. “Natuurlijk snap ik dat passagiers hinder aan deze verbouwing kunnen ondervinden”, zegt Burgering verwijzend naar de column van Benno Friedberg uit TravelPro 21. “Maar ik denk niet dat reizigers hierdoor uitwijken naar andere luchthavens. Vorig jaar heeft Schiphol zelfs een record aantal passagiers van 55 miljoen gehaald en toen stond de luchthaven al in de steigers. De verbouwing vraagt om begrip van luchtvaartmaatschappijen en passagiers, dat realiseren wij ons zeer. Maar we doen er alles aan om hen te ontlasten. En we doen het in hún belang.”

Lees het hele artikel in TravelPro 22, die vandaag verschijnt.