Zo zullen vele agenten en touroperators het voelen, de KLM gaat in pakketreizen! De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij wordt touroperator, wie had dat verwacht. In ieder geval wordt het niet stiekem gedaan, maar gewoon aangekondigd. Daar kunnen sommigen nog wat van leren.

Om eerlijk te zijn kijk ik er niet van op, want men verkoopt namelijk maar 25% van alle tickets rechtstreeks. De gemiddelde touroperator zou ’s nachts wakker liggen van dat percentage.

Volgens Frank Oostdam is het een prima zaak dat KLM in pakketreizen gaat, maar dan wel lid worden van de ANVR. Wat dan de contributie moet worden is de grote vraag. Of het de KLM echt gaat helpen betwijfel ik. Het aloude gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is hier volgens mij van toepassing.

Een airline runnen is geen kleinigheid, maar touroperatortje spelen ook niet. Wil men concurreren, dan moet er scherp ingekocht gaan worden, wellicht hier en daar wat garanties afgeven en voordat je het weet is er gedonder in de tent. De vraag is dan; moet het ticket voor niets weg of pakken we verlies op de accommodatie? Een heel nieuw spel.

En toch wens ik de KLM succes en dat de beste mogen winnen. En verkopen via de reisagent dat komt wel als het tegenvalt.

Hoe Corendon hierop zal reageren is ook interessant. Gaat de KLM ook accommodaties op Curaçao aanbieden? Kortom, er zal nog veel water onder de brug doorstromen voordat een en ander duidelijk is. Ik ben zo vrij om namens de reisindustrie KLM een (beetje) succes te wensen.

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl

Ps. Een zwaan maakt nog geen zomer.