TravelPro en het Belgische Travel360 delen regelmatig elkaars kijk op de reisbranche en onder meer hierdoor is een samenwerking geboren. Lees hieronder de laatste column van Jan Peeters van Travel360; Een reisindustrie topman kijkt even om. En gaat dan verder.

Nou, je ziet dat het NRC Handelsblad geleid wordt door een Belg, Peter Vandermeersch. Kwaliteitskrant, zonder meer. Top interviews ook. Zelfs over de reisindustrie. Het gesprek met een Nederlandse reisindustrie topper, op 1 september weg bij TUI en op weg naar Corendon, staat tjokvol interessante vragen en antwoorden. Een uittreksel, mèt commentaar.

Steven van der Heijden is een man waar de reisbranche in Nederland naar luistert. Een professional met de zeldzame combinatie van intelligentie, ervaring, lef en welbespraaktheid. Hij heeft zowat alle scalpen aan zijn riem hangen: Oad, Thomas Cook Nederland en TUI Nederland. Zeer gewaardeerde ex-voorzitter van ANVR ook. In het top down opgelegde fusiegeweld tussen TUI Nederland en België moest hij de duimen leggen voor de Belg Elie Bruyninckx. Opvallend: geen enkele partij had ook maar één negatief woord te zeggen over Steven van der Heijden. Zijn exit was hard, maar eervol. Aan een monument raak je niet.

Een zeer slimme Turks-Nederlandse ondernemer zag tot zijn verbazing dat deze topper “transfervrij” was, om het in voetbaltermen te zeggen. Atilay Uslu sloeg toe. Van der Heijden wordt CEO en mede aandeelhouder van Corendon. De opdracht bij Corendon is duidelijk en -eens te meer- niet eenvoudig: groeien, geld verdienen en het bedrijf op een georganiseerde manier verder uitbouwen.

In het interview zegt van der Heijden een aantal rake dingen.

-Over oude en nieuwe zakelijke modellen:

Ik ben president-commissaris bij krantengroep Wegener. Zij hebben dezelfde problemen als reisorganisaties. Ze zitten gevangen in oude modellen, die opeens onder druk kwamen te staan door de opkomst van het internet. De uitdaging is: hoe kun je vanuit zo’n oud model in de moderne tijd nog geld verdienen?

Bedenking: bij Corendon hebben ze dat alvast goed begrepen. Corendon laat zich niet leiden door emotie of voorkeur bij hun distributiestrategie. Zij weten donders goed dat de verkoop via de reisagent duurder is dan via de eigen website. De enige reden waarom Corendon de verkoop via beide kanalen aanhoudt is: ze willen de gehele markt kunnen bestrijken. Net zoals TUI willen ze alles aan iedereen kunnen aanbieden. Maar ze aarzelen niet om hotels van het ene kanaal naar het andere over te hevelen, als blijkt dat de beoogde marge niet wordt gehaald. Zonder schroom. Toch klasseert van der Heijden Corendon bij de “oudere” spelers, die met aandacht de innoverende nieuwkomers in de gaten moeten houden. Een bewijs van gezond verstand, Steven.

-Over de sfeer binnen de reisbranche:

De concurrentie is altijd hard geweest, meer de reiswereld is niet meer dat sociale nest waarin iedereen elkaar aardig vindt. dat kon destijds, omdat de markt elk jaar groeide. (…) Het is veel anoniemer geworden. Er zijn partijen bijgekomen – de Travelbirds, de Expedia’s, de Booking.coms – die bijvoorbeeld nooit op de ANVR-borrels komen.

Bedenking: deze uitspraak doet de -bijna- Corendon topman zonder enige vorm van nostalgie: hij neemt eenvoudigweg akte van de veranderende situatie. De nieuwe spelers hebben inderdaad één gemeenschappelijk kenmerk: ze spelen het “ons kent ons” spelletje niet mee, ze zien geen voordeel in het licht incestueuze sfeertje dat vele “oude” sectoren kenmerkt. Als ze geen toegevoegde waarde zien aan een lidmaatschap van een beroepsvereniging, sluiten ze zich niet aan. Als ze niet naar waarde geschat worden door de “powers that be” dan laten ze die doodleuk links liggen.

Een tweede bedenking naar aanleiding van deze uitspraak van van der Heijden: een gewetensvraag dringt zich op voor elke beroepsvereniging. Behoor je tot de oude wereld of heb je ook minstens één voet in de nieuwe wereld, die met nieuwe business modellen de nieuwe consumenten verleidt?

-Over de eigen vliegtuigen van TUI en Corendon:

Dat maakt je onafhankelijk. Maar een airline runnen is niet zo spannend, hoor. Dat is door alle regelgeving heel overzichtelijk. De vliegtuigen vol krijgen, dàt is de uitdaging.”

Bedenking: … of hoe de kernuitdagingen van alle tijden zijn. Je mag nog zo trots zijn op je “innovatieve aanpak” of “unieke customer value” of “social exposure”: vliegtuigen moeten gevuld worden. Wie nog nooit heeft wakker gelegen van halflege of te goedkoop gevulde vliegtuigen, die heeft nog niet in de échte toerisme arena gestaan. Lichtjes overdreven, I know. Maar het klinkt zo lekker, op een avond in Augustus.

Toch maar in de gaten houden, die Corendon club. Hun nieuwe trainer heeft ervaring en visie. Een soort combinatie van Marc Wilmots en Louis Van Gaal