Gisteren werd bekend dat VakantieXperts de hoogste score (6,7) behaalde in het onderzoek ‘Reisbureau-adviezen’ van de Consumentenbond, dat in het nummer van februari staat gepubliceerd. TravelPro ontving op zowel de site als Facebook reacties van lezers die niet begrijpen hoe de Consumentenbond aan het gemiddelde cijfer is gekomen.

“VakantieXperts scoort over het algemeen beter dan de andere stenen reisbureaus, ondanks dat D-reizen een hoger laagste en hoogste cijfer heeft behaald”, zegt de woordvoerder van de Consumentenbond tegen TravelPro. “Daar tussenin zitten nog achttien beoordelingen per reisbureau die door de mystery-klanten zijn bezocht. In het gemiddelde daarvan scoort VakantieXperts het hoogst. D-reizen heeft bijvoorbeeld meer uitschieters.”

“Maar het zijn geen hoge of goede cijfers”, benadrukt de woordvoerder. “Wij vinden het zelfs slechte cijfers. Dit onderzoek laat zien dat er nauwelijks verschil is tussen een stenen en online reisbureau. De eventuele meerwaarde van een stenen reisbureau, zoals klantencontact en adviezen, kwamen in dit onderzoek niet naar boven.”

De Consumenten deed onder honderd reisbureaus van Arke, D-reizen, Toerkoop, VakantieXperts en onafhankelijke reisbureaus een onderzoek naar service en persoonlijk advies. De mystery-klanten kozen voor een niet-alledaagse vakantie, waarbij advies en maatwerk nodig waren. Bijvoorbeeld tien dagen met een huurauto door Marokko reizen en overnachten in verschillende soorten hotels. Er werden ook allerlei vragen over praktische zaken en bezienswaardigheden gesteld. Een reisbureau kon maximaal 100 punten halen; dit is vervolgens omgerekend naar een rapportcijfer.