Dat waren de woorden van premier Colijn, een dag voordat de Duitsers de Nederlandse grens overtrokken. Geruststellend toegesproken, dus heerlijk slapend werd men in de vroege ochtend van 10 mei 1940 wakker van het geronk van vliegtuigen die massaal troepen over het mooie Nederland uitspuugde.

Nu 75 jaar later, is het toeristisch gezien toch gebeurd. Nederland is een toeristische deelstaat geworden van het Duitse rijk. Eigenlijk niet erg vreemd, de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen alleen al heeft ruim achttien miljoen inwoners.

Het houdt al lang niet meer op met Neckermann, want ondertussen wordt de beperkte schapruimte ausgefüllt met Duitse namen als LMX, Bentours, alltours en wie volgen al niet meer.

Sinds een klein jaar is de grootste retail-partij, de D-RT groep, eigendom van de Duitse reisonderneming RT/Raiffeisen Touristik Group GmbH. En de grootste speler op de Nederlandse markt komt nu ook weer van Duitse bodem, na de fusies binnen TUI moet je naar Hannover als je de hoogste baas wilt spreken. De volgende die de grens over is gekomen, is de ‘virtuele’ reisorganisatie Tropo, onderdeel van het Duitse ProSiebenSat.1 (hetzelfde systeem als OUD OAD XL).

Kortom, we moeten met deze nieuwe realiteit leven. Het is onomkeerbaar, we horen toeristisch gezien gewoon bij Duitsland. Het lijkt mij een goed idee dat wij dan ook de Duitse regels in Nederland toe gaan passen, deze zijn veel reisbureauvriendelijker.

Nederland is ingenomen door de Duitse reisindustrie. Héél Nederland? Nee, een kleine groepje touroperators blijft moedig weerstand bieden aan de overweldigers en maakt het leven van de Duitse reisgiganten bepaald niet gemakkelijk… Hopelijk beschikken zij over voldoende toverdrank.

Jawohl!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl