Tevreden hang ik net de telefoon op. Ik heb een prima gesprek gehad met een medewerker van de SP-fractie in de Tweede Kamer.

Nadat wij diverse publicaties uit ons blad met als onderwerp Travelbird richting de fracties in de Tweede Kamer hebben gestuurd, is het eindelijk zover! Het lijkt een wonder, maar deze week worden er kamervragen gesteld over het functioneren van de Autoriteit Consument en Markt.

Ik zal deze club maar gewoon verder bij haar afkorting noemen, want ik heb zo het idee dat we in de nabije toekomst nog wel het een en ander te schrijven hebben over de ACM. De SP gaat kamervragen stellen over Travelbird, hoe het kan dat zij al twee jaar zonder adequate garantieregeling reizen verkopen in een land waar dat dus niet mag.

Verder wil men weten of de minister er van op de hoogte is dat honderden Nederlandse vakantiegangers zonder garantieregeling op reis gaan met fatale gevolgen bij een eventueel faillissement van TravelBird, zoals het zelf moeten betalen van een terugtocht vanwege een afgebroken vakantie of het kwijtraken van vooruit betaald geld voor hun reis?

En deelt de minister het standpunt van de ACM dat het de eigen verantwoordelijkheid van de consument is, als zij zonder deze garantie op reis gaan, zoals ACM aan TravelPro liet weten?

Gaat de minister dit soort activiteiten van reisorganisaties aanpakken? Ik ben benieuwd naar de antwoorden! Voor de duidelijkheid, persoonlijk heb ik niets tegen de nieuwkomers op de reismarkt, ik heet hen meer dan welkom in deze dynamische markt. Maar dan wel met gelijke regels. Hoe onzinnig die soms ook mogen lijken…

Tom van Apeldoorn

Ps. DR-T, Cor en Don wisselen taken uit.