Tijdens de door ons georganiseerde Dinner Workshops, waar het eten wel lekker was, heb ik met veel agenten gesproken en hen gevraagd wat hun grootste irritatie is op dit moment. En het zal je niet verbazen, touroperators die b2c met korting strooien zijn de grootste irritatie.

Uiteraard maken de Tjingo’s van deze wereld handig gebruik van de honger naar omzet bij touroperators, maar zij kunnen alleen bestaan als er touroperators zijn die bereid zijn de agent keer op keer in zijn hemd te laten staan. Het toppunt was een oproep van Neckermann waarin de agent werd uitgenodigd om zijn reis te laten matchen door Neckermann. Lijkt een prima actie, dan haal je wellicht een boeking bij Sunweb weg, maar op Facebook zwijgt men in alle toonaarden op een reactie of het niet beter was om eerst eens te zorgen dat de reisagent voor dezelfde prijs (als bijvoorbeeld Tjingo) het Neckermann-product kan verkopen.

Dan spreek ik niet niet eens over de creditcardactie die vrij geruisloos in een slankere vorm weer is opgestart of de lange lijst met bedrijfskortingen voor bijvoorbeeld ING-personeel met kortingen van 8 tot 10 %.

De reisagent moet daarentegen ook de hand in eigen boezem steken. Na het verdwijnen van Oad Reizen en de aankondiging dat TUI selectief gaat distribueren heeft men zich massaal in de armen van de gele man gestort.

Ik nodig Thomas Cook van harte uit om de teleurgestelde reisagenten via ons blad gerust te stellen!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl