Inderdaad een krachtterm als kop boven deze column. Het is de slogan die Sundio in België gebruikt voor zijn prijsvergelijker.

Eind december heeft Sundio het GfK medegedeeld te stoppen met het leveren van de boekingscijfers. Nu zijn we al weer twee maanden verder en er is nog geen oplossing voor het ontstane probleem.

Wij zijn niet helemaal cijferloos, we kunnen net als in 1999 wel zien hoe de individuele touroperator het doet ten opzichte van de markt. Maar toch, anno 2015 is dat wel heel erg onprofessioneel. De ANVR is druk met ‘stille’ diplomatie, het spreekt voor zich dat wij daar niks over horen.

De kritiek op de actie van Joost Romeijn om eruit te stappen zwelt steeds meer aan. Hij was de grote voorstander voor de samenwerking met het GfK, en heeft in zijn rol als bestuurslid van de ANVR stevig gelobbyd om de Travelscan van de grond te krijgen. Uiteraard met in zijn achterhoofd het idee dat met gedetailleerde cijfers op je bureau het een stuk makkelijk is om groei te realiseren.

Nu anderen omgekeerd het zelfde spel spelen en Sundio het niet makkelijk heeft met de scherpe prijsstelling die Arke in de markt heeft gezet en de aandacht die Corendon voor Griekenland heeft is hij eruit gestapt, begrijpelijk maar niet erg professioneel.

Je mag toch verwachten dat een bestuurslid die een lange termijn visie heeft voor de branche die niet inruilt voor een andere als dat even beter uitkomt! En niet met twee petten op door het leven gaat. De signalen die ik opvang uit de branche zijn gemengd, de ondernemerskwaliteiten van Romeijn staan buiten kijf, maar de algemene teneur is dat hij als bestuurslid niet meer houdbaar is.

Ik denk dat de ANVR zich maar eens moet beraden over de bestuursfunctie van Romeijn.

Tom van Apeldoorn
tom@travel

TravelPro 10 die morgen verschijnt onder andere een groot interviews met Club Med CEO Henri Giscard d’Estaing, Manfred Lahey (Arke) en Hans van de Velde (Arkefly), Travelport en de specials Mauritius/Seychellen en Zomer in Frankrijk.