Het personeel van Will van den Hoogen krijgt dit jaar geen bonus.
Zoals die dingen gaan, werd er vorige week een mail van het hoofdkantoor aan mij doorgestuurd. Daarin werd het personeel uitgelegd dat er verlies wordt gemaakt en er daarom dit jaar geen bonus in zit.
De reacties op onze site waren niet mals. Vele reacties hebben wij niet geplaatst, omdat deze echt te ver gingen. Dus de conclusie dat men boos is aan de balie lijkt mij niet vreemd.
Is dat terecht eigenlijk? Allereerst wil ik stellen dat men met het volle verstand een arbeidsovereenkomst heeft getekend. In deze overeenkomst staat dat als er geen geld wordt verdient, er geen bonus wordt uitgekeerd. Tot zover klopt het dus helemaal.
De vraag blijft in hoeverre het personeel verantwoordelijk gehouden kan worden? Een fusie met de daarbij behorende belasting in tijd en geld zal het resultaat zeker geen goed hebben gedaan.
En de invoering van de Persoonlijke Reisassistent lijkt geen eclatant succes. Will denkt daar het zijne van. Dat ligt aan de mensen, en diegene die het niet willen of kunnen begrijpen, moeten maar een andere baan gaan zoeken.
Lekker motiverend. En als het hoofdkantoor geen concurrerende prijs in het systeem kan krijgen waardoor het ergens anders goedkoper is, dan moet de Persoonlijke Reisassistent de auto van de klant gaan wassen.
Kortom, hoe staat het met de bonus van het management? Ik denk dat de bonus gewoon uitgekeerd zou moeten worden, gewoon om de mensen te motiveren. Gemotiveerde mensen die zich gewaardeerd voelen gaan veel beter om met veranderingen. Dus kom op Will, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl
3 reacties
Het hele D Reizen concept was vanaf het begin gedoemd om te mislukken. Waar je collega’s dwingt om onderling te concurreren doe je je bedrijf te kort…en zal de bedrijfscultuur uitmonden in ikke ikke ikke…en de rest kan… juist…Heb zelf een half jaar bij D Reizen gewerkt, waar ik veel omzet voor mijn zieke collega draaide maar uiteindelijk werd afgerekend omdat ik mijn eigen target niet haalde. De reden van het niet behalen was niet zozeer dat ik niks boekte maar meer het feit dat mij een klantenbestand door D Reizen was toegewezen dat voorheen bij een ander filiaal van D Reizen boekte….volgens het systeem van D Reizen zou deze omzet gewoon op mijn naam hebben moeten komen, ware het niet dat de “collega’s” van het andere filiaal daar natuurlijk maling aan hadden en de omzet op hun eigen naam hebben gezet! En dat is wat Will van den Hoogen bedoelt met “als je het niet begrijpt moet je maar een andere baan zoeken”? Daar creeer je echt een goede werksfeer mee en dat is wat de klant ook gaat proeven. En nu hoor ik geluiden dat de directie zo is geschrokken van de onderlinge haat en nijd…..wat je zaait zul je oogsten…..De directie zal zichzelf echt wel een bonus toekennen en zich verrijken over de rug van de medewerkers, dat weten we allemaal.Ik vond het niet leuk om weg te moeten want met mijn collega’s in onze winkel hadden we het goed en werden er geen klanten van elkaar afgepakt, maar er hoeft er maar 1 tussen te zitten die het beleid van Will van den Hoogen wel begrijpt en de hele werksfeer is verziekt! Mensen nemen zelf ontslag of raken na jaren trouwe dienst overspannen van het a-sociale beleid ! Schande !!!
wat mij in heel dit verhaal bevreemd is dat de top maar blijft zitten. En niet alleen dat, ze krijgen promotie. Doet Wil het echt zo goed? Is de toplaag van D reizen de afgelopen jaren zo goed bezig geweest? In winkels snijden ze continue, presteer je niet dan moet je vertrekken. Hoe zit dat met hun regio management, coaches en hoe ze tegenwoordig allemaal heten! Schande dat daar niemand zijn verantwoordelijkheid neemt.
Voordat de boel ‘kletterde’ bij OAD/Globe was ik al niet meer werkzaam bij Globe. Maar ik ben toch ook blij dat ik die toestand rondom het faillissement en de onzekerheid niet zelf heb hoeven meemaken. Ik heb het wel ‘meebeleefd’ met mijn oudcollega’s. Het was echt niet leuk. En aangezien ik zelf ook nog op de lijst stond van het nieuwe reisbureau Dreizen, werd mij ook een persoonlijke assistent toegewezen. Dat was geen collega van het kantoor waar ik werkte destijds! En zo is het gegaan met meerdere klanten. Heel veel klanten ‘verdwenen’ dus computertechnisch. Maar veel van die klanten boeken toch bij het ‘oude’ kantoor. En de boeking komt niet op conto van de helpende reisassistent …..nee hoor, op de ooit aan de klant toebedeelde persoonlijke reisagent. Ik kan me voorstellen dat de D-reizenbalieassistenten helemaal niet blij zijn met het persoonlijke reisassistentgebeuren.