Het personeel van Will van den Hoogen krijgt dit jaar geen bonus.

Zoals die dingen gaan, werd er vorige week een mail van het hoofdkantoor aan mij doorgestuurd. Daarin werd het personeel uitgelegd dat er verlies wordt gemaakt en er daarom dit jaar geen bonus in zit.

De reacties op onze site waren niet mals. Vele reacties hebben wij niet geplaatst, omdat deze echt te ver gingen. Dus de conclusie dat men boos is aan de balie lijkt mij niet vreemd.

Is dat terecht eigenlijk? Allereerst wil ik stellen dat men met het volle verstand een arbeidsovereenkomst heeft getekend. In deze overeenkomst staat dat als er geen geld wordt verdient, er geen bonus wordt uitgekeerd. Tot zover klopt het dus helemaal.

De vraag blijft in hoeverre het personeel verantwoordelijk gehouden kan worden? Een fusie met de daarbij behorende belasting in tijd en geld zal het resultaat zeker geen goed hebben gedaan.

En de invoering van de Persoonlijke Reisassistent lijkt geen eclatant succes. Will denkt daar het zijne van. Dat ligt aan de mensen, en diegene die het niet willen of kunnen begrijpen, moeten maar een andere baan gaan zoeken.

Lekker motiverend. En als het hoofdkantoor geen concurrerende prijs in het systeem kan krijgen waardoor het ergens anders goedkoper is, dan moet de Persoonlijke Reisassistent de auto van de klant gaan wassen.

Kortom, hoe staat het met de bonus van het management? Ik denk dat de bonus gewoon uitgekeerd zou moeten worden, gewoon om de mensen te motiveren. Gemotiveerde mensen die zich gewaardeerd voelen gaan veel beter om met veranderingen. Dus kom op Will, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl