TravelBird lapt de regels omtrent het boeken van vakanties compleet aan haar laars. Frank Oostdam, directeur ANVR, laat desgevraagd tegenover TravelPro weten: ”Wij hebben op korte termijn een gesprek met TravelBird over het hoe en wat van dit bedrijf. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt over de vooruitbetaalde reisgelden van deze club. Ieder reisbedrijf in Nederland moet zich aan de regels houden, dus zij ook. Verder kunnen wij niets anders doen dan richting de ACM (Autoriteit Consument & Markt) te signaleren. Ik sluit zeker niet uit dat TravelBird op de ANVR-signaleringslijst terecht gaat komen. Met de ACM zijn wij ook in gesprek om te kijken of het handhaven van de regels beter kan. Wij hebben hier geen mandaat voor, dus rest ons niets anders dan de ACM te motiveren”. Op de ANVR-signaleringslijst, die overigens geen volledigheid pretendeert, staan reisondernemingen die, volgens reisbrancheorganisatie ANVR, niet of onvoldoende kunnen aantonen dat zij voldoen aan de financiële garantieverplichting (bij faillissement en repatriëring) van artikel 7:512 van het Burgerlijk Wetboek.
4 reacties
Het wordt tijd dat het ANVR eens stopt met deze signaleringslijst. De consumentenautoriteit doet er niets mee. De lijst bestaat nu alweer zo’n twee jaar en sommige reisorganisaties staan al vanaf het allereerste begin op deze lijst, zonder dat klaarblijkelijk is opgetreden door de consumentenautoriteit. Punt gemaakt, en nu weer eens iets nieuws bedenken.
Dat de ACM hier niets mee doet ? Waarom is er toch geen level playingfield in Nederland, waar iedereen zich aan moet houden. En@joost als Travelbird omvalt, heeft de consument niets.
@Joost, Het was geen actie van Frank Oostdam maar van ondergetekende die Frank Oostdam gebeld heeft die dus desgevraagd gereageerd heeft.
Persoonlijk sta ik op zeer goede voet met Rusland.
De lijst waar jij het over hebt waren aangesloten bij het SGR dus de reizigers waren beschermd.
En op de laatste opmerking reageer ik maar niet.
De regels ook al hebben ze een goed doel stammen wel echt uit een andere tijd. Er is een gigantisch grijs gebied ontstaan op het internet maar niet alleen OTA’s die overtreden ook hotels overtreden nu met regelmaat de wet en organisaties als Airbnb zijn een nog veel groter probleem.