58% wil geen actief contact met reisorganisaties via social media
In de toekomst wil 12% bij de oriëntatie op en het boeken van vakanties via social media persoonlijk contact hebben met een medewerker van een reisorganisatie

Hoewel het aantal vakantiegangers dat zich via social media oriënteert en/of de vakantie boekt nog gering is, wordt steeds duidelijker waarvoor en wanneer men reisorganisaties op social media gebruikt. Uit onderzoek van Vakantiepanel.nl en marktonderzoekbureau The Choice blijkt dat vakantiegangers social media vooral zien als aanvulling op de vakantieoriëntatie en gebruiken voor interessante aanbiedingen.

Uit het onderzoek, dat werd gehouden onder 814 respondenten (onder een a-aselecte groep van reviewers van de vakantiebeoordelingswebsite Vakantiepanel via een online enquête in april 2012), komt naar voren dat ruim de helft een account heeft bij een of meerdere social media. Facebook is het meest gebruikte medium, op afstand gevolgd door Hyves, LinkedIn en Twitter. Van deze groep maakt 18% een enkele keer en 10% regelmatig of elke keer gebruik van social media bij de oriëntatie op en het boeken van een vakantie. De meesten van hen (59%) beperken zich tot het lezen van vakantieberichten van mensen uit hun netwerk, maar een deel (19%) volgt actief een reisorganisatie via een social medium en 9% zoekt via deze weg contact met een reisorganisatie. Hier lijkt de reisbranche in een economisch zware tijd haar toegevoegde waarde te kunnen tonen en social media-gebruikers via persoonlijk contact en aantrekkelijke aanbiedingen over de streep te kunnen trekken om een vakantie te boeken.

Toekomstverwachting persoonlijk contact via social media
Op de vraag of men in de toekomst bij de oriëntatie op en het boeken van vakanties via social media persoonlijk contact zou willen hebben met een medewerker van een reisorganisatie, antwoordt 12% van de social media-gebruikers hier behoefte aan te hebben. Het grootste deel van deze groep (62%) wil persoonlijk contact om informatie te krijgen die ze kan helpen bij het boeken van een (specifieke) vakantie. Daarnaast is er veel interesse in aanbiedingen (58%). De voorkeur gaat hierbij voornamelijk uit naar het medium Facebook. Naast bovengenoemde groep van 12% is er een grotere groep (30%) social media-gebruikers die nog niet weet of ze behoefte heeft aan contact via social media; een groep waar reisorganisaties met behulp van de juiste communicatiemethoden en –boodschappen de potentie lijken te hebben hun meerwaarde te benadrukken en vakantiegangers een boeking te laten maken.

Hoewel contact via social media in de toekomst dus wel gewenst is, heeft men echter geen behoefte aan frequent contact. Eenmalig of enkele keren contact met een medewerker van een reisorganisatie wordt als voldoende ervaren. Overigens geeft een meerderheid van alle social media-gebruikers (58%) aan in de toekomst geen behoefte te hebben aan contact met reisorganisaties via social media bij de oriëntatie op en het boeken van vakanties.