‘Lelystad is niet de oplossing voor de beperkte capaciteit op Schiphol, zeker niet voor de Nederlandse vakantiegangers, die geweerd zouden worden van Schiphol. Dit uitstel geeft in ieder geval de tijd om nogmaals goed te kijken naar de verdeling van de beschikbare capaciteit’, dat laat TUI weten in een reactie op het uitstel van de Lelystad Airport opening.

‘Laten we dan niet kijken naar het soort luchtreiziger, maar naar de consumentvraag, de mate van innovatie en duurzaamheid van de vliegtuigen. Liever voorrang voor stillere en zuinigere vliegtuigen dan voor een bepaald type reiziger’, aldus TUI.

Zorgvuldigheid en daarmee veiligheid, moet altijd de eerste overweging zijn wanneer het over luchtvaart gaat. Berekeningen moeten kloppen, voor de omwonenden van Lelystad en voor de luchtvaartmaatschappijen. Hier heeft het Ministerie grote steken laten vallen.

Schiphol heeft nog ruimte om dit uitstel van een jaar op te vangen, maar dan moet wel optimaal die capaciteit verdeeld worden. Ook moet alle ruimte benut worden op Schiphol die al overeengekomen is. Waarom ruimte ‘morsen’ die er wel is binnen die grenzen van het aantal vluchtbewegingen? Vorig jaar bleven er onnodig 5000 bewegingen ongebruikt, terwijl er wel vraag naar is.

Het is tegelijkertijd ook van belang om nu te kijken naar groeimogelijkheden op Schiphol. Er is nu nog een plafond van 500.000 vliegbewegingen, maar met een paar ‘concrete beheersmaatregelen’ is het mogelijk om naar 550.000 bewegingen te groeien, zegt het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Dat blijkt uit een advies dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opgesteld. Als die capaciteit objectief, transparant en zonder te discrimineren aan de markt wordt aangeboden, dan kan de luchtvaart blijven groeien in het belang van economie, werkgelegenheid en mobiliteit.