“Oad en Havi gaan hun krachten bundelen”, dat heeft Arjan Koster, die per direct is geswitcht van Directeur Touroperating tot Directeur Oad, laten weten aan TravelPro. “Voor alle duidelijkheid, Havi neemt de activiteiten van Oad Bus over, dus niet de naam ‘Oad’. Voor de consumenten verandert er niks en ik vind het van groot belang dat de reiswereld weet dat het puur om een technische overname gaat. De consument blijft reizen met hun vertrouwde Oad-touringcar en Oad-chauffeur”, aldus Koster.

De krachtenbundeling van de beide Twentse touringcarondernemingen werd vandaag getekend, waarop ook het personeel werd ingelicht over de toekomstplannen. Als gevolg van de transactie zal Oad haar touringcaractiviteiten formeel afsplitsen. Koster, die met ingang van heden samen met Remco Holle (Financieel Directeur Oad) de directie vormt van Oad, laat weten: “Hierdoor kunnen wij ons volledig focussen op de uitbouw van onze sterk groeiende kernactiviteit touroperating en de investeringen die daarvoor nodig zijn, zodat wij deze tak nog sneller kunnen laten groeien.

“Oad blijft een zelfstandige reisorganisatie, blijft busreizen uitvoeren en de werkzaamheden voor de bussen zullen uitgevoerd worden door Havi in Oad Bussum”, aldus Koster. Nobel Capital Partners, de investeringsmaatschappij die de activiteiten van Oad Bus daags na het faillissement van OAD Reizen in 2013 overnam, blijft de eigenaar van Oad, maar nu van Oad Touroperating. Koster: “Zij zijn eigenaar van Oad, alleen voorheen van Oad Touroperating en Oad Touringcar en nu is dat uitsluitend van Oad Touroperating.”

Schaalvergroting is volgens Oad en Havi noodzakelijk om op lange termijn concurrerend te kunnen blijven in de competitieve busmarkt. Op de vraag of Oad Bus het niet had gered wanneer er geen samenwerking was gekomen met Havi laat Koster weten: “Dat is niet zo. Het gaat erom dat je moet oppassen dat je niet te klein bent voor het tafellaken en te groot voor het servet, want dan zit je nergens bij. Als grote organisatie zijn de zaken veel makkelijker te behappen voor beide partijen. Juist door de schaalvergroting die nu ontstaat, zijn wij veel flexibeler om mee te spelen op de markt en scherp te blijven. Anders red je het gewoon niet, want wij zien om ons heen steeds meer partijen samengaan. Dat is niet voor niets. Het is inherent aan de busmarkt, want die is erg prijscompetitief. Je hebt schaalvergroting nodig. Wij moesten of zelf enorm gaan groeien met bijvoorbeeld 40 extra bussen of op deze manier.”

De komende jaren zullen diverse nieuwe producten en bestemmingen worden toegevoegd aan het aanbod van Oad. Over de ambities om haar aanbod uit te breiden laat Koster desgevraagd weten: “Wij zien markt om uit te breiden. Wij willen de medioren (55-64 jaar) en senioren markt bedienen en die doen meer dan alleen busreizen Europa. Er wordt altijd vanuit die doelgroepen gedacht en van daaruit willen wij verder groeien. Voor ons is het fijn dat wij alle investeringen die wij moeten doen, kunnen doen. Er hoeft geen geld meer te worden gedeeld met het busbedrijf, want als er nieuwe bussen gekocht moeten worden dan is dat niet meer aan ons. Daarbij heb ik wel de kwaliteit en garantie dat ik netjes met Oad-bussen kan blijven rijden, want Havi zal ervoor zorgen dat er ook nieuwe bussen komen in de kleuren en look & feel van Oad wanneer dat nodig is.”

Havi Travel, dat in 1924 werd opgericht en zowel nationaal als internationaal groepen vervoert vanuit zijn vestigingen in Nederland, Polen en Roemenië, zal zich volledig toeleggen op het uitbouwen van haar touringcaractiviteiten. Het bedrijf zal naast het rijden met haar eigen bussen met eigen logo ook gaan rijden met de Oad bussen met Oad-logo. Koster wil benadrukken dat er wat uiterlijk betreft geen verschil zal zijn voor de consument. In samenhang met deze transactie zal Oad een langjarige overeenkomst aangaan met Havi inzake de inzet van touringcars voor haar (bus)reizen. Havi nam eind 2016 nog Peter Langhout over.

Over hoeveel geld er met de krachtenbundeling gemoeid gaat, kan Koster geen uitspraak doen. Hoe de samenwerking precies tot stand is gekomen, is volgens Koster een samenloop van de omstandigheden. “Wij ontmoeten elkaar natuurlijk wel vaker en Nobel praat ook links en rechts met mensen en het een leidt tot het andere. Dat zijn wij gaan uitwerken en daar is uiteindelijk dit uitgekomen.” Door de samenwerking tussen Havi en Oad ontstaat volgens beide bedrijven een top-3 busbedrijf met een vloot van circa 150 touringcars, inclusief de ongeveer 60 touringcars van Oad Bus.

“Wij willen op bepaalde specialisaties fors gaan groeien en met de bus hebben we de afgelopen jaren een flink marktaandeel teruggewonnen. Met de nieuwe producten die we toevoegen gaan we weer een markt in en wetende dat de meditoren en senioren markt de komende jaren enorm gaat groeien, zien wij een enorme potentie om daar versneld ons aandeel te pakken. In de basis zullen we altijd kijken naar de medioren en senioren doelgroep”, aldus Koster.

Een aanval op de Middellandse Zee zonvakanties hoeft de markt niet te verwachten, zo laat Koster desgevraagd weten. Afgelopen winterseizoen startte Oad in samenwerking met KLM haar verre reizen operatie met diverse reizen naar Canada. Koster: “Het is fijn om te zien dat KLM het initiatief van Oad omarmt en haar medewerking geeft om producten te ontwikkelen. Met Transavia vliegen wij overigens ook naar talloze bestemmingen. Vergis je niet dat ons vlieg-bus-product vrij groot is. Bestemmingen vliegen wij aan met genoemde partijen, maar ook met Corendon, Garuda, Eva Air, Icelandair, Aer Lingus, enzovoorts.”

Koster laat weten dat er in de eerste twee jaar na het faillissement van OAD Reizen heel veel geld is gestoken in marketing en pr om de naam Oad continu voor het voetlicht te brengen. “De mensen die Oad gewend zijn en weten dat het nog bestaat, die kiezen voor ons. Er is een publiek dat hondstrouw is. Aan de andere kant zijn er nog mensen die denken dat Oad failliet is en dat kost tijd om die weer terug te winnen. Het hele faillissement is voor ons al geen topic meer. We zijn vijf jaar verder, het bedrijf staat er goed voor en met deze stap kunnen we nog meer slagen maken. Dat is voor ons het allerbelangrijkste.”

Havi zal na transactie haar hoofdkantoor, de technische dienst en touringcaractiviteiten, bundelen op de locatie in Goor. De vestigingen in Lijnden, Polen en Roemenië zullen op dezelde locatie blijven. Henni Visscher, directeur Havi: “Oad en Havi anticiperen gezamenlijk op de ontwikkeling in de Nederlandse touringcarmarkt, die al langere tijd wordt gekenmerkt door consolidatie, door het aangaan van een samenwerking. Dit stelt beide bedrijven in staat om ook in de toekomst een leidende rol te blijven spelen in de Nederlandse markt.”