In juli van dit jaar is het aantal ingediende claims toegenomen met 86 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Het aantal passagiers dat deze maand recht had op een vergoeding is echter vrijwel gelijk gebleven. Dat blijkt uit cijfers van Vlucht-vertraagd.nl.

“Deze explosieve toename in het aantal claims is opmerkelijk, omdat het aantal passagiers dat recht heeft op een vergoeding vrijwel gelijk is gebleven”, vertelt Tom van Bokhoven (CEO van Vlucht-vertraagd.nl). “Deze toename wijst erop dat de kennis van de wetgeving en rechten sterk aan het toenemen is. Toch blijkt dat nog steeds 85 procent van de vliegpassagiers niet op de hoogte is van de wet- en regelgeving bij vluchtvertraging.”

Schiphol en Vueling vaakst op tijd
Luchthaven Schiphol had relatief de minste vertraagde vluchten van de Nederlandse luchthavens. Ook internationaal staat Schiphol in juli in de topdrie van best presterende Europese luchthavens, als het gaat om minste vluchtvertragingen. Van de luchtvaartmaatschappijen zijn Ryanair, Vueling en Transavia het vaakst op tijd.

Prestaties Nederlandse airports
Amsterdam (73% op tijd vertrokken)
Rotterdam (70% op tijd vertrokken)
Eindhoven (57% op tijd vertrokken)

Prestaties Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
Vueling (88% op tijd gearriveerd)
Ryanair (86% op tijd gearriveerd)
Transavia (80% op tijd gearriveerd)

Best presterende Europese airports (meer dan 10.000 vluchten per maand)
Kopenhagen (77% op tijd vertrokken)
Madrid (75% op tijd vertrokken)
Amsterdam (73% op tijd vertrokken)
Londen Heathrow (70,5% op tijd vertrokken)
München (70% op tijd vertrokken)

Slechtst presterende Europese airports (meer dan 10.000 vluchten per maand)
Parijs Orly (45% op tijd vertrokken)
Londen Gatwick (49% op tijd vertrokken)
Parijs Charles de Gaulle (52% op tijd vertrokken)
Palma de Mallorca (60% op tijd vertrokken)
Barcelona (61% op tijd vertrokken)