De Autoriteit Consument & Markt constateert dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche is verbeterd. Om dat te bewerkstelligen startte ACM eerder dit jaar een speciale actie die de reisbranche tot meer prijstransparantie dwingt. Onderzoek laat nu zien dat de transparantie van de prijzen in de reisbranche aanzienlijk is verbeterd. Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Veel bedrijven in de reisbranche hebben inmiddels hun prijzen en boekingsproces aangepast en daarmee transparanter gemaakt voor consumenten. Dit is een mooi resultaat.

Niet alle bedrijven in de reisbranche zijn er echter van overtuigd dat ze met duidelijke prijzen de consument beter bedienen. ACM ziet nog steeds dat sommige aanbieders pas laat in het boekingsproces kosten toevoegen die onvermijdbaar zijn. Posten als verplichte schoonmaakkosten, lokale heffingen en diverse andere onvermijdbare kosten die voor een fors hogere totaalprijs zorgen, worden pas op een laat moment vermeld. ACM zal hiertegen streng optreden, ook omdat dit de transparantie in de branche en de onderlinge concurrentie verstoort. “Tegen bedrijven die de regels niet naleven, gaan we handhavend optreden. Dit kan leiden tot boetes. We beginnen bij de grootste spelers”, aldus Vegter.

De spelregels die ten grondslag liggen aan de campagne zijn:

  • de reis moet geboekt kunnen worden voor de geadverteerde prijs
  • keuzeopties mogen niet vooraf aangevinkt staan
  • onvermijdbare kosten moeten  in de basisprijs zitten
  • variabele kosten moeten bij de geadverteerde prijs vermeld worden.

Via ConsuWijzer heeft ACM consumenten via de campagne “Reisprijzen: laat je niet inpakken” geïnformeerd en ruim 200 signalen ontvangen over bedrijven die hun prijzen niet goed vermeldden. De afgelopen maanden heeft ACM bedrijven in de reissector gecontroleerd, zoals aanbieders van accommodaties, pakketreizen en vliegtickets. Vervolgens zijn met individuele aanbieders die de regels niet of onvolledig naleefden afspraken gemaakt om de gewenste aanpassingen door te voeren. Ook brancheorganisaties ANVR en Recron hebben zich ingezet om de actie van ACM te ondersteunen.