ACM wil einde aan onduidelijke prijzenDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag een voorlichtingscampagne voor consumenten en gerichte acties in de reisbranche om prijstransparantie te bevorderen. Met deze actie wil zij een einde maken aan onduidelijke prijzen in de reisbranche. Het gaat om prijzen van vliegtickets, maar ook van vakantiehuisjes en georganiseerde reizen.

ACM wil dat de prijzen worden gepresenteerd inclusief alle onvermijdbare kosten en dat de consument via ‘opt-in’ zelf kan kiezen voor extra diensten. De reis of accommodatie moet geboekt kunnen worden voor de prijs in de advertentie. Deze regels gelden nu al, maar worden door de reisaanbieders nog te vaak omzeild. De toezichthouder gaat, gesteund door de brancheorganisaties, daarom de komende tijd scherp toezien op de naleving van de regels en deze indien nodig afdwingen.

Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Het wordt tijd dat reisaanbieders stoppen met het gebruik van onduidelijke prijzen. Dat is onwenselijk voor de consument én voor de branche. Met duidelijke prijzen ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven en kunnen consumenten beter kiezen en vergelijken.”