NieuwsVacature

AFRIKA TRAVEL SCALE-UP ZOEKT CEO

Charlie’s Travels is een innovatieve ‘on the ground’ Afrika tour operator die reizigers een ‘échter’ Afrika wil laten ervaren! Met ‘off the beaten track’ reizen willen we een verbreed wereldbeeld bieden en de impact op natuur en cultuur verspreiden en dus verminderen!
Als CEO ben je eindverantwoordelijk voor de strategie en groei van het bedrijf, de P&L, het bouwen van je team, de uitbreiding naar andere Afrikaanse regio’s en expansie naar andere markten.

Klinkt goed! Wie is die Charlie dan!?

Hi, ik ben Charlie, Afrika-lover, avonturier, en ondernemer met een toekomstvisie voor de reisindustrie. Mijn krachten (optimistisch, creatief, energiek) gaan gepaard met minder sterke punten (structuur, managen, strategie). Daarom ben ik op zoek jou, een sterke rechterhand, zodat we samen dit mooie bedrijf kunnen laten groeien!

Over Charlie’s Travels (CT), het begon in 2014 als een wilde droom: op de motor, met laptop en camera, op zoek naar ‘échte’ ervaringen weg van het toeristencircus. De vraag bleek groot en reizigers wisten me te vinden. In 2016 werd de eenmanszaak met plug & play technieken een startup o.l.v. een oud-manager van Rocket Internet.

Jaren van groei: de reisindustrie is groot, en het aantal (kleinschalige) Afrika reisbureaus is ontelbaar op Google. Waarom bleef CT niet een eenmanzaakje; groeide CT in 4 jaar naar 50 FTE’s; van 100 naar jaarlijks 2000 reizigers; van €200k naar jaarlijks €4mln omzet; van geen kantoor naar teams in Kenia (HQ, de “Jungle Villa”), Oeganda, en Kaapstad..? Door externe investeerders? Nee, we zijn 100% autonoom en op eigen verdiensten gegroeid.

Waarom zijn we zo hard gegroeid? We zijn op veel manieren onderscheidend in een traditionele markt, maar dit zijn de voornaamste:

  1. “People don’t buy what you do, but why you do it!” (Sinek) Weinig bedrijven weten waarom ze doen wat ze doen. CT wel! Wij zijn oeverloos gepassioneerd omdat we een Afrika willen laten zien dat gebruikelijke Westerse vooroordelen wegneemt (gevaarlijk, eng, armoedig, etc.)! Deze intrinsieke drijfveer zit in ons DNA en dat voelt iedereen: het team, de reizigers, de partners, de fans! We zijn geen reisbureau maar een (door word of mouth) snelgroeiende community! 
  2. Product Development (PD), in een traditionele (safari)markt ontwikkelen wij een totaal vernieuwend product; authentieke reizen. Nederlandse reisbureaus op afstand weten niet wat het is of waar te zoeken. Lokale operators kunnen zich niet goed in de reizigers verplaatsen en aanbieders van experiences (tripadvisor, airbnb) bieden niet genoeg service. De vraag naar authentiek & verantwoord toerisme dat bijdraagt stijgt snel en wij vullen een groeiend groot gat op!
  3. Marketing, Branding & Content: Skilled inhouse marketing & content team met eigen website in beheer voor snelle iteraties. Wie vertrouwt een consument: een bedrijf of een persoon? Charlie is een social brand dat praat (KLM en bol.com zijn er jaloers op!)  En welk reisbureau heeft zijn eigen videokanaal met 250+ hoogwaardige reisdocumentairies en salesvideo’s? Zie Charlie’s & Chill
  4. On the ground aanwezig is essentieel voor alle USP’s en heeft tal van extra voordelen: operationeel slagvaardig, lagere kosten, geen middle man, lokaal impact maken, partners trainen, uitmuntende productkennis en daarmee verhoogde sales power, etc.!

WOW! Lekkere USP’s!! What’s next, wat gaat er volgen?!

Hoofddoelen komende 3 jaar, we zijn klaar voor een nieuwe fase!

  1. Marktaandeel NL x5: marketing ecosysteem creëren, verhogen ads budgetten, finaliseren sales funnel met automations, met software product en PD standaardiseren zonder tailor made feel/opties te verliezen.
  2. Expansie: entree maken naar andere markten (DACH, UK en/of Nordics). Strategie maken en uitrollen met buitenlandse sales & marketing teams. 
  3. Uitbreiden landen portfolio: Een TUI-pakket-reiziger: “Afrika, tis zo’n mooi land!”. Het 1-na-grootste continent ter wereld telt 3000 volkeren, 2000 talen en 54 landen! Wij willen de diversiteit van het hele continent laten zien! What’s next: De Hoorn, Sahara, Sahel, een eilandengroep, Centraal- en/of West-Afrika? Met partnerships, nieuwe kantoren, freelancers? Strategie maken en uitvoeren!
  4. Verantwoord & Regenerative Toerisme: de aard van ons product zit aan de goede kant van de ontwikkeling: off the beaten track spreidt. Onze CSR-strategie heeft drie impact pijlers: economie, natuur en cultuur! Met het oprichten van een Tourism Academy en Eco-Community Lodges willen we beter in staat zijn partners te trainen. En belangrijkst van dit allemaal: hoe de reiziger een bewuste en betere keuze te laten maken? We moeten veranderen, én snel! Draag hieraan bij!

Reizen moet bijdragen, geen afbreuk doen! Draag bij aan deze ontwikkeling!

OVER CT: DE LAATSTE 5 JAAR IN 3 FASES 

Heb ik je aandacht? Meer weten? Download de bijlage met info over:

  • Van startup naar scale-up in 3 periodes (belangrijkste projecten, milestones en geleerde lessen)
  • Opbouw & capaciteit van de teams en kantoren
  • De corona crisis, de reisindustrie & CT – waarom juíst nu?!

CORONA CRISIS – de toekomst van CT in het licht van de crisis:

  • Veerkracht: dat legt een crisis bloot. Over CT’s veerkracht en innovatie:
    • In no time van 50 FTE’s naar 25 PTE’s, het team staat standby
    • Marketingmachine door laten draaien met meerdere initiatieven waarvan ‘Charlie’s & Chill’ de meest succesvolle (grote media gehaald)! 
    • Met snelle PD ingespeeld op de verandering (1.5m-reizen en remote-werken-reizen) en i.t.t. andere reisbureaus draaien we weer
    • Nieuwe software: 25% efficiëntieslag >> post corona 15-25% winstgevender
    • We verwachten op sommige doelgroepen een extra stijging in boekingen door gespaard geld en vakantiedagen en lust om te reizen
  • Crisis is tijdelijk: stijging in aanvragen en reizen te zien, het is vaccin in aantocht
  • Trend: corona (& klimaatcrisis) zal vraag naar Verantwoord Toerisme doen stijgen

LEES HIER MEER OVER DE ROL

© 2021, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Author

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

NOVASOL neemt StrandBergen over

Volgende bericht

Nederlanders blijven thuis: 62% minder vakantiehuisjes geboekt

Auteur

redactie

redactie