De strategie voor het nieuwe Alitalia werd vandaag onthuld. Daarmee streven het nieuwe management en de investeerders naar een vernieuwde, ‘heruitgevonden’ luchtvaartmaatschappij. Alitalia introduceert hiervoor nieuwe routes, nieuwe producten en diensten, een nieuwe kostenstrategie en een nieuwe huisstijl.

In de nieuwe strategie wordt er gewerkt met drie hubs: Milaan Malpensa voor langeafstandsvluchten, Milaan Linate voor betere verbindingen met hubs van partnermaatschappijen. Vanaf Rome Fiumicino vertrekken vluchten op zowel lange, korte als gemiddelde afstand om relevant te blijven op de Italiaanse markt.

Netwerk
Vluchtschema’s in het hele netwerk worden geoptimaliseerd voor betere aansluitingen en meer codesharing met bestaande en nieuwe partners.
Nieuwe routes vanuit Rome naar Berlijn, Düsseldorf, San Francisco, Mexico City, Santiago (Chili), Beijing en Seoel, met een verhoging van het aantal vluchten naar New York, Chicago, Rio de Janeiro en Abu Dhabi.
Alitalia voegt ook 13 vluchten per week toe vanaf Milaan Malpensa, met dagelijkse verbindingen met Abu Dhabi, vier vluchten per week naar Shanghai en extra vluchten naar Tokio.

Samenwerking

De mogelijkheden om de relaties te versterken met de leden van Skyteam, en vooral Air France/KLM en Delta, worden verder onderzocht. Ondertussen komen er belangrijke nieuwe partnerschappen met airberlin en NIKI en verbeterde verbindingen met Etihad Airways. Er zijn ook plannen om nauwer samen te werken met Air Serbia en Etihad Regional. Door deze samenwerkingen krijgen klanten overal meer mogelijkheden.

Vloot
Alitalia, Etihad Airways en hun partners bekijken de mogelijkheden om de gezamenlijke vlootefficiëntie te verbeteren. Zo is Alitalia bezig met het verplaatsen van 14 Airbus A320s naar airberlin en bekijkt het samen met Etihad Airways de mogelijkheden om extra widebody-vliegtuigen te verkrijgen voor Alitalia. Alitalia krijgt ook de mogelijkheid om vliegtuigen te ontvangen uit de openstaande vliegtuigbestellingen van Etihad Airways.