Als de minister echt de leefomgeving, gezondheid en het klimaat belangrijk vindt, dan komt ze uit op krimp van Schiphol. Dat stellen Greenpeace, Natuur en Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland in een gezamenlijke reactie op het bericht dat Schiphol mag groeien.

“Je kunt de klimaatcrisis niet stoppen met onduidelijke richtlijnen en eeuwig polderen. Schiphol gaat al jaren over de grenzen van de omwonenden, gezondheid, natuur en het klimaat. Die grenzen worden met meer vluchten opgerekt, terwijl het probleem bij de bron moet worden aangepakt. En dat betekent minder vluchten, niet meer. Bovendien belooft de minister dat de geluidshinder niet meer alleen berekend, maar ook gemeten gaat worden. Nu al weten we dat als je geluidshinder gaat meten het aantal mensen die overlast ervaren met 50.000 toeneemt. Dat betekent dus ook krimp”, aldus de drie partijen.

Schiphol-baas Dick Benschop is positief over de nieuwe aanpak van het kabinet. “Er komt ruimte voor gematigde groei. Dat is belangrijk voor het netwerk. Tegelijk zal de geluidsbelasting afnemen. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving. Om de luchtvaart verder te verduurzamen, investeert Schiphol onder meer in schonere brandstoffen, stimuleren we luchtvaartmaatschappijen met hun schoonste en stilste vliegtuigen te vliegen, zijn alle luchthavens van Royal Schiphol Group in 2030 emissievrij en is er een klimaatakkoord voor de luchtvaart. Ook is Schiphol in gesprek met omliggende gemeenten over aanvullende maatregelen om de hinder te beperken.”

In de zomervakantie, die vandaag begint en duurt tot en met 1 september, reizen per dag gemiddeld 220.000 mensen van, naar of via Schiphol. In totaal zijn het 12,8 miljoen reizigers, een lichte stijging van 0,8% ten opzichte van de zomervakantie 2018.