In februari 2013 introduceren KLM en AIR FRANCE mobiel dataverkeer tijdens de vlucht. In 2013 kun je tijdens een vlucht browsen op het web of een live-uitzending bekijken. Gezamenlijk introduceren de twee luchtvaartmaatschappijen een inflight service voor mobiel dataverkeer op hun lange afstandsvluchten. Dit wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking met Panasonic.

Met deze service kunnen klanten contact onderhouden met de rest van de wereld. Dankzij deze technologie bieden KLM en AIR FRANCE hun passagiers tijdens de vlucht toegang tot een ongekend aanbod aan mogelijkheden voor dataverkeer. Op de speciaal ontworpen inflight website worden uiteenlopende diensten gratis aangeboden, waaronder het laatste nieuws, tv-zenders en relevante informatie over de luchtvaartmaatschappij en de bestemming. De proefperiode start begin 2013 en wordt getest tijdens vluchten met twee Boeing 777-300’s, één van elke luchtvaartmaatschappij. Gedurende deze periode kunnen passagiers tegen een vast tarief gebruikmaken van internet via hun smartphone, laptop of tablet met wifi. Daarnaast kunnen ze hun mobiele telefoon gebruiken voor dataverkeer, ongeacht hun reisklasse. De input uit de testfase wordt gebruikt voor verdere toepassing van de service in de toekomst.

“In het dagelijkse leven hebben onze klanten continu de mogelijkheid om online te zijn. Deze test is de eerste stap van de langetermijnstrategie van KLM en AIR FRANCE om inflight services voor mobiel dataverkeer aan te bieden op onze langeafstandsvluchten. Wij investeren graag om onze klanten nog beter van dienst te zijn en onze voorsprong op het gebied van innovaties en mobiele diensten te behouden”, aldus Christian Herzog, Senior Vice President Marketing AIR FRANCE KLM.