Frank Oostdam, voorzitter ANVR: ‘Neem contact op met het adres waar je je boeking hebt gedaan, dus bij een reisbureau of touropetor. Het hangt er vanaf als je echt niet op een andere datum kan vliegen. Ga dan in overleg met je reisbureau of touroperator. Er wordt een ander aanbod gedaan. Als je een 2-daagse reis naar Parijs hebt en er ontstaat een heel andere reis, dan is het een wezenlijke verandering van je reis. Dat is een gewichtige reden om je reis te annuleren. Er zitten ook nog een veel mensen in het buitenland. Het is niet zo dat de reisorganisatie schadevergoeding verplicht is. De klant moet een extra nacht dus in eerste instantie zelf betalen. Als je als klant een reisverzekering hebt afgesloten, zoek dan contact met hen om je schade te verhalen’.

Een woordvoerdster laat namens de SGR en Calamiteitenfonds aan TravelPro weten: ‘Bel ons vooral niet! Wij kunnen helemaal niks doen voor passagiers die nu niet op vakantie kunnen. Wij zijn er voor vakantiegangers die al op reis zijn (of nog op reis moeten gaan) en problemen ondervinden door het failliet gaan van een reisorganisatie. Het Calamiteitenfonds helpt mensen die nu op IJsland zitten, maar dat zijn er maar enkelen. Het grootste deel van alle bellers moeten wij helaas teleurstellen en doorverwijzen naar de verzekeringsmaatschappij of airline’.