De ANVR maakt zich grote zorgen om het toenemend aantal besmettingen binnen Nederland, waardoor dit straks mogelijke desastreuze gevolgen heeft voor de Nederlander die zijn vakantie in het buitenland wil doorbrengen. De brancheorganisatie roept dan ook kabinet, gemeenten en andere betrokkenen op te controleren en te handhaven op de maatregelen, zodat zowel de vakantieganger als de reissector kan genieten van de beloofde mooie zomer.

Met een Europa dat steeds verder geel en zelfs groen kleurt, veel reizigers die gevaccineerd zijn of gratis in de maanden juli en augustus een door de overheid betaalde test kunnen laten doen, is het na 15 maanden praktisch volledig stilliggen, deze zomer eindelijk weer mogelijk van je vakantievrijheid te genieten. Met een DCC op zak komen we deze zomer toch een heel eind.

“We hebben in Nederland tal van maatregelen losgelaten -misschien achteraf gezien te vroeg- maar met de verwachting dat iedereen zich aan de nog weinige regels houdt, dus afstand houden, laat je testen bij klachten en neem je verantwoordelijkheid. Het kan dan nu toch niet zo zijn dat door ongewenst gedrag in het uitgaansleven en je niet laten vaccineren of testen, we als Nederlander straks niet meer welkom zijn in andere landen en de reissector daarvan de dupe is?”, reageert Frank Oostdam, voorzitter ANVR, verbolgen.

De ANVR benadrukt nog maar eens dat ‘het niet uitmaakt waar je naar toe gaat, maar wel hoe je je gedraagt’. Oostdam: “Onze reisondernemers hebben mede met steun van de overheid het hoofd tot op heden met moeite boven water kunnen houden, vooral nu met zicht op het weer enigszins kunnen reizen, al is dat helaas alleen nog binnen Europa. Maar we moeten wel voorkomen dat ondernemers weer aan banden worden gelegd omdat een klein deel van de Nederlanders door verkeerd gedrag het over heel Nederland afroept dat andere landen zich gedwongen voelen strengere maatregelen te hanteren. Op die manier blijft overheidssteun voor ons nodig, terwijl dat niet hoeft als ondernemers gewoon kunnen doen waar zij goed in zijn: reizen organiseren voor consumenten die daar inmiddels wel aan toe zijn.”