Vanwege de vele vragen die er waren over Transavia, heeft een kleine delegatie van ANVR-touroperators overleg gevoerd met de luchtvaartmaatschappij. De hoofdlijnen van wat is besproken vind je hieronder.

  • Transavia heeft afgelopen maandag aangekondigd de vluchten t/m 6 mei te annuleren. De toenemende restricties en maatregelen vanuit Nederland en bestemmingen leggen het bedrijf steeds meer beperkingen op. Transavia heeft te maken met zowel de restricties vanuit Nederland, maar ook de data die de landen van de bestemmingen afgeven. Dat verandert iedere dag. Voorts  zijn er  afwijkende data van hotelaccommodaties. Behalve deze restricties kijkt Transavia naar de impact op andere factoren, zoals  de verhouding tot andere airlines in de groep en de financiële en maatschappelijke impact op korte en lange termijn. Wekelijks bekijken Transavia zo op basis van de laatste ontwikkelingen hoe wordt  omgaan met deze periode en of deze verder wordt verlengd. Het zou zo kunnen zijn dat de opstartdatum per land verschillend is. Indien TO’s besluiten om de geboekte reizen langer op te schorten dan is dit voor eigen risico. Transavia heeft hierover geen separate afspraken gemaakt met marktpartijen.
  •  Als Transavia de vlucht heeft geannuleerd vanwege het coronavirus, ontvangt de hoofdboeker een e-mail. Is de boeking door een reisorganisatie gemaakt dan ontvangt deze de mail. In de mail staat dat vanaf 15 maart 2020, een recht is op een voucher voor je gehele boeking. Ook als alleen de heen- of terugvlucht is geannuleerd, ontvang je een voucher voor je hele boeking. Voor de invulling van de voucher is er voor verschillende doelgroepen passend beleid gemaakt.
    * Voor partijen die via de API hebben geboekt geldt een oplossing op maat afhankelijk van de betaalmethode.
    * Voor Partner Portal klanten wordt eind april een voucher beschikbaar gesteld.
    * Voor groepsboekingen wordt het bedrag van de boeking overgezet naar een nieuwe boeking of de aanbetaling daarvan.
    * Voor individuele passagiers van reisorganisaties die direct via Mijn Transavia een stoelreservering of ruimbagage hebben bijgekocht, wordt er een voucher beschikbaar gesteld.
    * Voor de overige passagiers zullen vouchers beschikbaar worden gesteld.
  • Met allotment partijen is Transavia  afzonderlijk in gesprek over hoe wordt omgegaan met deze situatie.
  • De vouchers van Transavia worden uitgegeven in verschillende distributiekanalen. Voor groepsboekingen, API-boekingen en Partner Portal boekingen heeft Transavia aparte policies wat betreft vouchers en de inwisselbaarheid . Let daar goed op. Saldo bij b.v. een Groepsboeking kan niet gebruikt worden bij een Partner Portal boeking en dergelijke.
  • De vouchers kunnen tot en met oktober 2021 verzilverd worden. De voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van ontvangst. Het voucher hoeft niet in één keer te worden opgemaakt . Als er nog een bedrag over is, kan dit gebruikt worden voor een volgende boeking, totdat het saldo op is of de geldigheidsdatum is verstreken.
  • Als de voucher na 1 jaar niet of niet helemaal is gebruikt, zal restitutie plaatsvinden. Dit kan het hele bedrag van de voucher zijn of het restbedrag.
  • Het omzetten van boekingen kan nu tot eind oktober 2020. Rond 2e helft van april zullen de stoelen voor het komende winterseizoen worden opengezet t/m maart 2021.
  • Wanneer een nieuw ticket duurder is dan het oorspronkelijke ticket dan moet het prijsverschil worden bijbetaald. Transavia doet dit per enkele reis. Dit is het normale omboekbeleid van Transavia en op dit punt wordt geen verandering overwogen.
  • De opstart van de Transavia vluchten vanaf Brussel wordt – als bekend – uitgesteld naar zomer 2021. Dit is een grote teleurstelling voor alle passagiers die nu al geboekt hebben. Transavia wil kijken naar alternatieven maar op dit moment geldt omboeken, een voucher of terugbetaling na vouchertermijn).
  • Afgesproken is om komende week weer een call met Transavia te houden. Concrete vragen kunnen via de bekende collega’s of via luchtvaart@anvr.nl worden ingediend.