Na een steekproef door reiskoepel ANVR blijkt dat verschillende reisorganisaties niet lijken te voldoen aan de in Europa wettelijke, financiële garantieverplichtingen richting de consument. “Dat op zich is al kwalijk genoeg, maar hier blijkt het dan ook nog eens te gaan om organisaties die -ongetwijfeld goedbedoeld- reizen verzorgen voor mensen met een lichamelijke en/of mobiliteitsbeperking; een extra kwetsbare doelgroep”, aldus de ANVR.

In Europa is iedere organisatie die reizen verkoopt wettelijk verplicht de consument financieel te beschermen tegen faillissement van de eigen organisatie en moet zij tevens voor de consument een repatriëringsgarantie regelen in geval de onderneming failliet gaat en de consument nog op zijn vakantiebestemming verblijft. Alle circa 285 ANVR-organisatoren, waarvan een aantal ook reizen aanbiedt aan deze kwetsbare doelgroep, voldoen aan deze wettelijke plicht.

Frank Oostdam, directeur/voorzitter ANVR: “Het is een kwalijke zaak dat mensen, die al extra moeten opletten bij het boeken van hun reis vanwege een lichamelijke beperking of een mobiliteitsprobleem, ook nog eens met risicovolle bedrijven in zee kunnen gaan. Het is ons een doorn in het oog dat wij met onze leden alles in het werk stellen om zoveel mogelijk kwaliteit, zekerheid en garantie te bieden, terwijl dit soort organisaties de regels aan haar laars lapt.” Reisbrancheorganisatie ANVR wil, na recente faillissementen, óók deze reizigers er op wijzen dat zij vóór het boeken van een welverdiende vakantie eerst op de websites van ANVR en garantiefonds SGR moeten checken of reisondernemingen zijn aangesloten of op andere wijze hun wettelijke garantieverplichting nakomen. Bij constatering van het niet voldoen aan de wettelijke verplichting schrijft de ANVR de Autoriteit Consument & Markt (ACM) aan, de organisatie die in Nederland formeel verantwoordelijk is voor toezicht en naleving van dit artikel uit het Burgerlijk Wetboek. “Iedereen, mensen mét en zonder een lichamelijke en/of mobiliteitsbeperking, moeten ervan op aan kunnen dat Nederlandse reisorganisaties op z’n minst voldoen aan hun wettelijke verplichtingen.”