De ANVR-Reizigersvoorwaarden van het artikel ‘Geschillen’ zijn aangepast. Vanaf nu kan de zakelijke reiziger bij de Geschillencommissie Reizen terecht als de ANVR-Reis- of Boekingsvoorwaarden van toepassing zijn verklaard op de reis.

Na afstemming met de Geschillencommissie Reizen en vervolgens de Consumentenbond wordt het artikel ‘Geschillen’ aangepast. Na het in werking treden van de nieuwe Wet op de Pakketreisovereenkomst sinds 1 juli vorig jaar zijn inmiddels al enkele aanpassingen doorgevoerd. Met deze aanpassing kan de ANVR-reisonderneming de zakelijke reiziger nog meer toegevoegde waarde geven.

Tot op heden werd de zakelijke reiziger de weg naar de Geschillencommissie Reizen versperd, omdat zowel in art. 13.1 van de ANVR-Reisvoorwaarden als in art. 9.1 van de ANVR-Boekingsvoorwaarden duidelijk werd aangegeven dat de commissie uitsluitend klachten behandelt van natuurlijke personen “die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.”

Maar met het laten vallen van de zinssnede “die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf” kan vanaf nu ook de zakelijke reiziger bij de Geschillencommissie Reizen terecht. Als bedrijven een raamovereenkomst hebben met de betreffende reisonderneming dan verandert er niets en blijft de raamovereenkomst van kracht.