Transavia heeft de vluchten tot en met 6 mei aanstaande opgeschort en verwacht ruim voor 7 mei een besluit te nemen over de periode daarna. ANVR gaat er vanuit dat dit minimaal 14 dagen van te voren komt. “Wij wijzen je er op dat er in ieder geval zonder wijzigingskosten kan worden omgeboekt naar een latere periode op dezelfde bestemming.”

Dit laat de brancheorganisatie weten na overleg te hebben gevoerd met Transavia, waarbij diverse vragen van leden werden beantwoord. Er is meer…

  • Reisbedrijven kunnen gebruikmaken van distributiekanalen (website, Partner Portal, de API, Groepsafdeling) waarbij vouchers bij vluchtannuleringen beschikbaar worden gesteld. Deze vouchers zijn op naam van de hoofdboeker (het reisbedrijf) en kunnen binnen het betrokken systeem gebruikt worden voor elke nieuwe willekeurige boeking. Dat betekent dat het reisgezelschap of de bestemming kan wijzigen. Transfer van vouchers tussen de systemen is niet mogelijk.
  • Het kan zijn dat de reiziger is of wordt geïnformeerd. Dat kan uitsluitend indien de reisorganisatie een boeking via de website van Transavia heeft gemaakt. De hoofdboeker krijgt een voucher. Transavia neemt contact op via het mailadres dat in de boeking staat. Transavia zal een check laten plaatsvinden met de hoofdboeker om uitgifte van dubbele vouchers te voorkomen.
  • Op  verzoek van de ANVR zal Transavia hiervoor bezien of aanlevering van vouchers gesorteerd op vertrekdatum kan plaatsvinden.
  • Organisatoren met groepsboekingen vinden de bovengenoemde termijn van info over vluchtaanpassingen (minimaal 14 dagen van te voren) te kort. Dit zal op korte termijn echter niet veranderen. De ANVR heeft Transavia wel verzocht nog eens te kijken naar de andere voorwaarden voor groepsboekingen. Dit komt in een volgend overleg aan de orde.
  • Het volgende Transavia-ANVR overleg is op 16 april. Vragen/opmerkingen kunnen worden gemaild naar luchtvaart@anvr.nl.