Hier aan de Westkust van Mexico, in Puerto Vallarta, hoor ik positieve geluiden, onder meer van Michel Kuijs van Zonvaart. En dat komt niet alleen doordat dit zo’n prachtige bestemming is, uiteraard een geweldig initiatief om deze ‘retro’-bestemming weer op de markt te zetten. De geluiden over het aantal boekingen van meerdere ondernemers beginnen weer een positieve klank te krijgen en de ondernemers die ik heb gesproken zijn absoluut geen koekenbakkers.

Het is niet eens zo heel erg lang geleden, hoewel, ruim 25 jaar geleden (?!) dat de bioscoop de dood in de ogen keek met de komst van de videorecorder en de videotheek. Ook bioscopen moesten stuk voor stuk de deuren sluiten. Niemand wist hoe dit op te lossen was. Volgens de Nederlandse consument begeeft het reisbureau zich op dit moment ook richting het ravijn. En eerlijk is eerlijk, er zijn ook ondernemers in reisbureauland die er zo over denken. Mijn inziens erg voorbarig. Ruim 50 % van de omzet in de reisbranche wordt nog steeds door de reisbureaus geboekt! Of dat nou door retail of e-tail komt, sinds een jaar wint het reisbureau ook kleine beetje marktaandeel terug op het internet. Volgens mij heel logisch, want een internetboeking is al lang niet meer substantieel goedkoper dan het reisbureau. De reclame en marketingkosten reizen de pan uit en het kost een klein vermogen om bovenin de zoekresultaten van Google te komen. Met als resultaat dat boeken via het internet al lang niet meer goedkoper is.

Nu 25 jaar later is de videorecorder een museumstuk en videotheken zijn nauwelijks meer te vinden en nog sterker, de megabioscopen schieten als paddestoelen uit de grond. Met een complete oplossing. De bioscoopstoel is een bank geworden. Inmiddels ga ik ook alweer regelmatig naar de bioscoop. Beter geluid, beter beeld, een betere stoel en een hapje en een drankje bestellen vanuit je luie stoel of loveseat. Een les voor de reisbureaus. Goed blijven kijken naar wat de consument wil en daar je service op afstemmen. Met als grootste usp’s veiligheid en gemak. Voor mij is het dan ook onbegrijpelijk dat ondermeer touroperators als Koning Aap en Djoser nog steeds de weg naar het reisbureau niet gevonden hebben. Met hun onderscheidende producten passen die perfect binnen het moderne reisbureau.

Tom van Apeldoorn
TravelPro #22 – 17/11/2011
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl