Er wordt enthousiast gereageerd door de reisbranche wereldwijd op de gisteren gepresenteerde Apple Watch die binnenkort vanaf $ 349 te koop is. Vooral de voordelen tijdens ‘reizen’ werden naast ‘sport’ tijdens de presentatie extra toegelicht. Het Belgische ‘Travel360’ plaatste vandaag dan ook een artikel met de kop ‘Apple Watch zal geschiedenis schrijven in de reisbranche‘. Skyscanner sprak in een eerder gepubliceerd rapport (The future of travel 2024) al over de e-agent die overal met de reiziger meegaat.

De Apple Watch biedt werkelijk alle partijen in de reisbranche de mogelijkheid om in te haken op het gemak dat het apparaatje biedt, van autoverhuur en airlines tot hotels en attractieparken. Zo kwam gisteren tijdens de presentatie al aan het licht dat bezoekers van Starwood’s W Hotels vanaf het voorjaar van 2015 de deur van hun hotelkamer kunnen openen middels het horloge en dat American Airlines een app ontwikkelt voor de Apple Watch waarmee passagiers kunnen inchecken en tevens informatie krijgen over de actuele vertrektijd, stoel en gate.

Ook het al eerder ontwikkelde ‘Passbook’ zal beschikbaar zijn op de Apple Watch, waarmee gebruikers makkelijk toegang hebben tot treinen, attractieparken en vliegtuigen via digitale toegangskaarten en/of tickets. Disney World zal gebruik gaan maken van het eveneens gisteren gepresenteerde Apple Pay bij haar kassa’s. Ook partijen als Groupon, Uber en OpenTable hebben al bekend gemaakt te gaan werken met dit betaalsysteem. Het is de verwachting dat Apple Pay het reizen per openbaar vervoer wereldwijd makkelijker gaat maken. Gebruikers van Pinterest zullen via de app van deze site worden geïnformeerd wanneer zij in de buurt zijn van een van dingen die zij op Pinterest hebben geplaatst. Het horloge geeft daarbij direct een routebeschrijving.

De feature waar al eeuwen over wordt gesproken, time travel, is nog niet beschikbaar op de Apple Watch, hoewel onderstaande ‘commercial’ anders doet vermoeden.