Het oranje reisadvies voor Spanje is weer een harde klap voor de reisbranche. Arjan Kers (General Manager TUI Nederland) laat daarom duidelijk weten bij BNR Nieuwsradio dat de branche extra steun nodig heeft voordat er meer bedrijven gaan omvallen.
Kers: “De reissector heeft toegewerkt naar een opstart op 1 juli, daarna zijn we geconfronteerd met wispelturige reisadviezen. Dat heeft veel onzekerheid bij de consument gecreëerd. Spanje was nog een van de grote bestemmingen waar we veilig en verantwoord op reis konden. Nu komen we weer in een situatie terecht van stilstand in de reissector. Veel reisondernemingen hadden het water al boven hun hoofd staan, dus dit besluit is heel dramatisch voor veel ondernemers.”
Miljoenen
Het besluit van Buitenlandse Zaken en het RIVM gaat heel veel geld kosten zegt Kers. “Op dit moment vliegen er miljoenen de reissector uit. De kosten blijven doorlopen, maar ook het repatriëren van deze vakantiegangers is zeker niet gratis. Het is een hele moeilijke tijd waar we in beland zijn. We hadden in juli gehoopt om een ‘mini-hoogseizoen’, maar de zomer is nu nagenoeg voorbij. De enige grote bestemmingen die op dit moment open zijn, zijn Griekenland, Curaçao en Bonaire. We hadden gehoopt met de Canarische Eilanden, wat toch een winterzonbestemming is, wat mensen op vakantie te kunnen sturen, maar dat valt op dit moment ook in duigen.”
Extra steun
De reissector is de laatste sector die uit deze crisis zal komen stelt Kers. “Het is van belang dat we gebruik kunnen maken van een derde NOW-regeling. Daarnaast is er in het begin veel onduidelijkheid geweest over de vouchers. We zitten in een uitzonderlijke situatie, dan verwacht je ook dat er uitzonderlijke besluiten worden genomen. Ook daar zijn we geconfronteerd met een wispelturig beleid vanuit de overheid. Het allerbelangrijkste op dit moment om te zorgen dat de reissector dit kan overleven is dat er vouchers worden uitgegeven en dat consumenten geen geld kunnen terugvragen.”
4 reacties
Angsthazen. Buitelen over elkaar heen.
De cijfers zijn niet te vertrouwen.
In Spanje wordt veel getest.
Meeste mensen hebben niets. De helft geen klachten.
De hotels op de eilanden zijn zo schoon en voorbereid. Er kan niets gebeuren wat je ook in Nederland niet kan gebeuren.
Mensen ga leven. Het virus blijft. Gebruik je verstand dan kan je gewoon reizen.
Het is willekeur. De tour gaat Door
Vermijdt de massa. Maar winterzon doet een mens zo goed en het kan het is veilig. Risico is het hele leven.
Echt een rot situatie, maar niet onverwacht en dus gegokt en verloren?
Rutte heeft aangegeven:situaties kunnen zomaar veranderen, hou daar rekening mee. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Je mag gaan, maar hou hier rekening mee. Reiziger maar ook organisator. Ga je dus toch, organiseer je toch en de situatie verandert… Ga dan niet lopen huilen.. Gegokt en (deels) verloren.
Helemaal mee eens. Regels zijn regels. Is hetzelfde als de 100 km op de snelweg, denken ook een heleboel mensen ‘ voor iedereen maar niet voor mij’ en dan huilen bij een bekeuring.
Eigen schuld dikke bult, aanpakken.
Zo is het precies. En TUI gokte op Spanje en Griekenland. Griekenland deed het tot 1-7 relatief erg goed in Europa. En wat zie je nu in 1 maand tijd het totaal aantal besmettingen verdrievoudigd. Dat er veel getest wordt zegt niets. Dat veel mensen geen klachten hebben ook niet. Ze kunnen het wel doorgeven. Wat wel grappig is, is dat velen roepen dat het in de vakantielanden veiliger is dan in NL. Collectief emigreren dus? Of toch maar weer naar je eigen bedje. Die veiligheid is schijn. Als er maar genoeg besmette toeristen naar die landen gaanis de veiliheid weg. VAn alle besmettingen in Griekenland zinds 1-7 is ca 15% aan de grenzen en airports geconstateerd op basis van random testen. Hoeeveel is er dus tussendoor geslipt en heeft wel lokalen besmet? En terecht wat M.vd Bos zegt, de klantenservice van de diverse airlines helpen ook niet mee. Ze noemt daarbij Transavia maar vlak Corendon en TUI zelf (de grootste vakantievliegers_ ook niet uit. Allemaal van hetzelfde laken een pak. En dan mogen wij nu weer voor hen in de buidel tasten. Lijkt me toch niet. Tuurlijk is het makkelijk als een ander de problemen voor jou oplost maar dit wordt een bodemloze put. Misschien moet de reisbranche eerst maar eens een duidelijk en stevige bodem bouwen, dan kan je er misschien nog over nadenken maar nu???? Ik dacht het niet.