In 2009 opende het Ghana Verkeersbureau haar deuren met als doel 39 Ghanese ecobestemmingen te helpen. Het ontvangen van gasten is het enige economische perspectief voor veel plattelandsgebieden in het land. Door de ‘Ervaar Ghana’ -campagne heeft het Ghana Verkeersbureau de toestroom van ecotoeristen weten te stimuleren.

Zowel de Ghana Tourist Board als de individuele bestemmingen rapporteren een gestage groei aan (Nederlandstalige) toeristen. Eva van Dijk, oprichter Ghana Verkeersbureau, laat weten dat er naar schatting 30.000 ecotoeristen (dat is een verdubbeling ten opzichte van 2007) dorpsgemeenschappen in de drie arme, noordelijke provincies bezochten. Dit veelbelovende resultaat is bereikt met een mediabudget van € 0.

De ‘Ervaar Ghana’ –campagne bestaat uit een reis- en cultuurgids, een 8-delige TVserie, een website en publieks- en persvoorlichting vanuit het Verkeersbureau. Het Verkeersbureau is daarin trendzetter van ‘thuistoerisme’: vanuit de luie stoel genieten van bestemmingen ver weg. Countrymanager Gerard van Heusden :’Het journalistiek benaderen van de doelgroep is zeer effectief gebleken. We bereiken meer mensen en een substantieel deel van de thuistoerist blijkt door deze benadering alsnog ook fysiek naar Ghana af te reizen’.