Reizigers weten Aruba goed te vinden. Het eiland beschikt nagenoeg over bijna dezelfde bezoekersaantallen als in 2019 en in de zomermaanden, evenals september, kwamen er zelfs meer Nederlanders naar het one happy island ten opzichte van 2019. “Er heerst een hele uitgelaten sfeer en we zijn blij dat mensen weer in groten getale naar Aruba komen”, laat Jaap Ellis (Sales & Marketing Manager bij Aruba Tourism Authority) weten aan TravelPro.

Ellis: “We kijken heel positief terug op afgelopen zomer. De algehele bezoekerscijfers waren goed, maar zoals al aangegeven waren de bezoekerscijfers uit Nederland nog beter dan in 2019, dus daar zijn wij heel erg blij mee. De situatie in Nederland wordt goed in de gaten gehouden. Derhalve is de PCR-testverplichting voor alle reizigers vanuit Nederland, ongeacht of zij gevaccineerd zijn, weer terug. Zodra het aantal positieve corona-gevallen in Nederland daalt, zou het weer afgeschaft kunnen worden. Op Aruba zelf geldt er een mondkapjesplicht in alle openbare binnenruimtes, mensen mogen met maximaal acht personen aan een tafel in een restaurant plaatsnemen en horecagelegenheden moeten rond 1.00 uur ’s nachts dicht. Verder zijn er nog een paar andere maatregelen die weinig tot geen effect hebben op onze bezoekers. Al met al valt het reuze mee.”

Aankomende winter
Ook de boekingen voor komende winter lopen goed. “Dat is heel positief, zeker nadat we al zulke goede cijfers vanuit Nederland hebben kunnen noteren in de zomermaanden en het begin van de herfst. Vragen die op dit moment leven bij zowel reisagenten als reizigers gaan vooral over de inreisregels en wanneer mensen daadwerkelijk geboekt hebben kan het ook nog zijn dat zij vragen hebben over de ED-card (Embarkation/Disembarkation card) die iedereen drie dagen van tevoren moet invullen om naar Aruba te reizen. Om als reisprofessional op de hoogte te blijven adviseren we vooral om al onze communicatie-uitingen van webinars tot nieuwsbrieven in de gaten te houden, ook voor de laatste productontwikkelingen op het eiland. Verder willen wij toch vooral benadrukken dat Aruba open is én blijft. Dat je er van een heerlijke onbezorgde vakantie kunt genieten. Het is veilig, heel veel bedrijven voldoen aan de Aruba Health & Happiness Code-certificering op het gebied van gezondheid en hygiëne. En ook al keren steeds meer toeristen terug, je hebt er nog steeds alle ruimte om van de stranden en de natuur te genieten.”

Continu in ontwikkeling
Sinds kort is ATA ook weer gestart met de webinar-sessie Aruba Thirsty Move. “Daarin staat elke keer een andere spreker centraal zoals bijvoorbeeld een hotelpartner. Het is een ludieke en laagdrempelige manier om reisagenten zowel te informeren als te inspireren. Verder blijven wij onze nieuwsbrieven uitsturen en zijn wij bezig met het optuigen van andere activaties. Aruba is continu in ontwikkeling. Vooral bij Palm Beach zijn diverse restaurants geopend. Onlangs opende het prachtige Radisson Blu Aruba de deuren. Dit hotel richt zich in hoge mate op de Europese reiziger, dus dat is ook voor ons goed nieuws. Verder zijn sommige hotels met renovaties bezig.

Your Happy Place
Onlangs is ATA ook gestart met een globale campagne onder de noemer ‘Your Happy Place.’ “Hiermee willen wij vooral laten zien hoezeer Aruba de bezoeker geluksmomenten bezorgd en ervoor zorgt dat je vooral heel weinig zorgen hebt. Dit doen wij uiteraard door onze bekroonde stranden en ongerepte natuur te benadrukken, maar ook de vriendelijke locals, de uitgelaten sfeer, het veelzijdige culinaire landschap en ons aanbod op het gebied van sport en wellness. Dit blijven ook voor de Nederlandse markt belangrijke pijlers”, aldus Ellis.

Lees meer over de ABC-eilanden in TravelPro 44.