Mogelijk tientallen klanten van het aan de Cinemadreef in Almere gevestigde reisbureau Astrie Reizen kunnen fluiten naar hun vakantie. Aan de balie bij Schiphol bleken tickets niet geboekt. TravelPro probeerde telefonisch contact op te nemen met het reisbureau dat voornamelijk vliegvakanties in Europa en rondreizen in Azië aanbiedt, maar kreeg geen gehoord. De winkel blijkt tevens gesloten.
De SGR laat weten dat Astrie Reizen niet is aangesloten bij een garantiefonds en raad gedupeerden aan een beroep te doen op hun rechtsbijstandsverzekering. Ook staat het bedrijf niet op de Signaleringslijst van de ANVR, die de brancheorganisatie begin 2011 publiceerde. Frank Oostdam (directeur ANVR) tegenover TravelPro: ‘‘Die lijst is geen complete, maar gebaseerd op steekproeven doen bij bedrijven waar wij via onder andere consumenten dingen over horen’’.
Een woordvoerder van de Politie Midden-Nederland laat aan TravelPro weten dat het in eerste instantie geen zaak is voor de politie. ‘‘Het is vooralsnog civiel rechterlijke materie en voor de politie dus nog geen oplichtingszaak. Wij adviseren gedupeerden om collectief met een advocaat te gaan procederen en mogelijk via de curator geld terug te vragen.’’ De woordvoerder laat weten een toename te zien als het gaat om ondernemers met een reisbedrijf die opeens niks meer van zich laten horen. ‘‘Het gaat vaak om bedrijven die zich richten op landen als bijvoorbeeld Turkije, Suriname, de Antillen en Sri Lanka. Heel lang gaat het goed en opeens zijn ze gevlogen. Voor consumenten is het natuurlijk heel aantrekkelijk als je een ticket kan krijgen voor 800 euro waar dat normaal gesproken 1300 euro kost. Maar men moeten een bedrijf goed nagaan op registratie bij bijvoorbeeld een garantiefonds voordat ze er honderden euro’s neerleggen.’’ De eigenaar of eigenaresse van Astrie Reizen wordt momenteel niet extra in de gaten gehouden door de politie. ‘‘Moeten wij politiecapaciteit gaan vrijmaken voor iets waarvan nog niet is vastgesteld of het daadwerkelijk een misdrijf is? Natuurlijk snappen wij dat het heel vervelend is voor de gedupeerden, maar er moet eerst onomstotelijk worden vastgesteld dat het een misdrijf is. Daarvoor zal er eerst overleg plaatsvinden met justitie. Gedupeerden kunnen ten alle tijden aangifte doen.’’
Astrie Reizen had onder andere een relatie met de Europeesche Verzekeringen. Klaske Woolthuis, (Marketing Communicatie) van de Europeesche Verzekeringen laat aan TravelPro weten geen bericht te hebben gehad van Astrie Reizen. ‘‘Het bedrijf is een relatie van ons en verkoopt derhalve ook onze verzekeringen. Ze hebben geen openstaande posten bij ons. Er is vandaag gebeld, maar niemand neemt op. Voor gedupeerden kunnen wij niks doen, want onze verantwoordelijkheid gaat tot de verzekering. Men kan hooguit de premie die is betaald voor de verzekering terugkrijgen’’, aldus Wolhuis.
10 reacties
Wat doet de politie eigenlijk wat voor werk? Alleen maar verkeersboetes innen en kaartspelen?
Ik vind het ongehoord dat de politie niets doet.
Het zijn gewoon ambtenaren. Ze werken alleen volgens de regels vanuit Den Haag. Welke politieman of rechercheur komt in actie?
Niet iedereen heeft geld voor een advocaat!
wat aangiften ze doen er helemaal niks mee
zelf een afspraak gemaakt dat hadden ze me ook tijdens dat telefoon gesprek kunnen zeggen ben best boos
ik weet nu wel hoe je slapend rijk kan worden
zonder dat je gepakt word
maar zo zitten wij niet in elkaar moet er niet aan denken om zo me geldt te verdienen .
en nog er bedankt politie voor de goede tip.
wat niet waar bleek te zijn ik dacht dat de politie je beste vriend is en was .
het is van daag 18-8-2013
mijn man en zwager hebben ook bij astrie reizen geboekt.
wij hebben gelukkig alleen een aanbetaling gedaan.
vind het heel erg triest voor de mensen die al hun geld kwijt zijn.
bij ons gaat het om een klein bedrag maar voor deze tijd toch ook niet
dus we gaan ook aangiften doen begrijp niet dat er maar een aantal mensen zijn die aangifte hebben gedaan dit mag niet ongestraft blijven.
dus mensen doe aub zo veel mogelijk aangifte wij kwamen er de 16-8-2013 pas achter
ik had 4 juli 2013 een reis geboekt naar suriname en we hadden de ticket gekregen dus we hadden alles ingepakt en we waren klaar om te gaan we waren opweg naar schiphol toen we daar waren gekomen gingen we ingecken maar het lukte niet dus we gingen naar de ingeckbali en daar zeiden ze jullie staan niet in het systeem wij dachten huh hoe kan dat nou toen gingen ze een soort van onderzoek gedaan en hun zeiden jullie komen zeker van astrie reizen toen zeisden wij ja dat klopt de mevrouw van de bali zei jullie zeijn niet de einige er zij 35 mensen die het zefde hebben meegemaakt jullie hebben het geld betaalt maar zei hebben het niet overgemaakt naar schiphol dus we gingen alle dingen proberen en we gingen nog bellen naar het reisbureu mar niemand nam op zo vaak geprobeert en we gingen proberen om toch te gaan maar alles was vol vol vol dus gingen we terug naar huis we gingen direct naar het reisbureu en daar was niemand ze waren gesloten plus we hadden een baby en 2 kinderen we gingen gelijk aangiften gedaan en advocaat ingeschakeld maar ze zijn nu nog bezig zeggen ze en we moesten naar suriname voor me man zijn ader die was overleden en oen was er een herdenkking waar we bij moesten zijn en nu is onze vakantie helemaal verpest
Ik heb ook een reis geboekt naar Suriname, alleen kreeg ik 10 minuten voor we naar Schiphol reden een belletje van Astrie Bissesar dat de SLM 24 uur was door vertraagd. Ik heb gelijk SLM Schiphol gebeld met de vraag wat de reden was voor de vertraging, ik kreeg te horen dat de kist op tijd vertrekt en dat er wel voor ons gereserverd was maar niet betaald. Mijn vrouw en ik zijn gelijk naar de Cinemadreef gereden en troffen daar in eerste instantie niemand aan, maar na 3x bellen op het 06 nummer kregen we haar te pakken, en ze was onderweg naar kantoor. Wij hebben geeist dat ze een reis zou boeken naar Suriname want we hadden daar een huis en auto gehuurd. Na 3 uur te hebben gewacht kregen wij onze tickets naar Su, geen directe vlucht maar via Curacao. I.p.v. een reis van 9 uur hebben we er nu 17 uur over gedaan(en dat met een kind van 3 jaar). Het maakte ons niet uit hoe we naar Su gingen als we maar gingen. Wij zijn waarschijnlijk de 1e gedupeerde van dit bedrijf geweest, waardoor wij haar nog wel troffen. Eenmaal in Nederland zijn wij naar de politie gegaan om aangifte te doen, maar hoorde daar omdat wij wel tickets hebben gehad, aangifte doen niet hoefde. Ik leef mee met de mensen die geduppeerd zijn door dit bedrijf en hoop dat ze alsnog op vakantie kunnen.
Bij de eigenaar is begin dit jaar ook al een hennepplantage uit de woning gehaald. Sommige bedrogen klanten stonden ook al bij ze aan de deur te kloppen.
Er is geen sprake van heffing calamiteitenfonds, er staat op hun website: ‘Bij het tot stand komen van de reisovereenkomst dient een aanbetaling te worden voldaan die gelijk is aan 20% van de totale overeengekomen reissom. Als regel komt daar dan nog de premie van een (eventuele) reis- en annulerings-verzekering bij en de bijdrage aan het Calamiteitenfonds. Eventueel dus, waarschijnlijk als ze bemiddelen bij een reis van een deelnemer aan het calamiteitenfonds. Voor alle duidelijkheid, Astrie Reizen is geen deelnemer aan het Calamiteitenfonds. Dat kon ook niet want deze club had zich blijkbaar niet verzekerd tegen financieel onvermogen, een van de eisen om deelnemer aan het Calamiteitenfonds te kunnen worden. Verder kent ANVR/SGR deze club niet. Het is aan de toezichthouder, de ACM (voorheen Consumentenautoriteit) en niet de consumentenbond, om toezicht te houden op aanbieders van reizen die zich niet aan de wet houden.
Tjonge jonge, kom op wakker worden allemaal. Af en toe zie ik ook dingen gebeuren en geef dit aan bij bv ANVR/SGR en Consumentenbond maar kennelijk zitten die er ook niet echt boven op. Dit terwijl de Consumentenbond zich zorgen maakt over “vinkjes” die uit horen te staan terwijl ze toch aan staan. Pak de beunhazen en niet de goede organisaties die wellicht de kantjes opzoeken van wat wel/niet mag om zich op die manier toch staande te houden.
Dit is het zelfde bedrijf dat een paar jaar gelden ook al in het nieuws stond volgens mij onder een andere naam. Met de zelfde klachten. Toch jammer.
geen anvr, geen sgr, maar ze rekenen wel een bijdrage calamiteitenfonds. Kan dat? Best verwarrend