Astrie Reizen dupeert klantenMogelijk tientallen klanten van het aan de Cinemadreef in Almere gevestigde reisbureau Astrie Reizen kunnen fluiten naar hun vakantie. Aan de balie bij Schiphol bleken tickets niet geboekt. TravelPro probeerde telefonisch contact op te nemen met het reisbureau dat voornamelijk vliegvakanties in Europa en rondreizen in Azië aanbiedt, maar kreeg geen gehoord. De winkel blijkt tevens gesloten.

De SGR laat weten dat Astrie Reizen niet is aangesloten bij een garantiefonds en raad gedupeerden aan een beroep te doen op hun rechtsbijstandsverzekering. Ook staat het bedrijf niet op de Signaleringslijst van de ANVR, die de brancheorganisatie begin 2011 publiceerde. Frank Oostdam (directeur ANVR) tegenover TravelPro: ‘‘Die lijst is geen complete, maar gebaseerd op steekproeven doen bij bedrijven waar wij via onder andere consumenten dingen over horen’’.

Een woordvoerder van de Politie Midden-Nederland laat aan TravelPro weten dat het in eerste instantie geen zaak is voor de politie. ‘‘Het is vooralsnog civiel rechterlijke materie en voor de politie dus nog geen oplichtingszaak. Wij adviseren gedupeerden om collectief met een advocaat te gaan procederen en mogelijk via de curator geld terug te vragen.’’ De woordvoerder laat weten een toename te zien als het gaat om ondernemers met een reisbedrijf die opeens niks meer van zich laten horen. ‘‘Het gaat vaak om bedrijven die zich richten op landen als bijvoorbeeld Turkije, Suriname, de Antillen en Sri Lanka. Heel lang gaat het goed en opeens zijn ze gevlogen. Voor consumenten is het natuurlijk heel aantrekkelijk als je een ticket kan krijgen voor 800 euro waar dat normaal gesproken 1300 euro kost. Maar men moeten een bedrijf goed nagaan op registratie bij bijvoorbeeld een garantiefonds voordat ze er honderden euro’s neerleggen.’’ De eigenaar of eigenaresse van Astrie Reizen wordt momenteel niet extra in de gaten gehouden door de politie. ‘‘Moeten wij politiecapaciteit gaan vrijmaken voor iets waarvan nog niet is vastgesteld of het daadwerkelijk een misdrijf is? Natuurlijk snappen wij dat het heel vervelend is voor de gedupeerden, maar er moet eerst onomstotelijk worden vastgesteld dat het een misdrijf is. Daarvoor zal er eerst overleg plaatsvinden met justitie. Gedupeerden kunnen ten alle tijden aangifte doen.’’

Astrie Reizen had onder andere een relatie met de Europeesche Verzekeringen. Klaske Woolthuis, (Marketing Communicatie) van de Europeesche Verzekeringen laat aan TravelPro weten geen bericht te hebben gehad van Astrie Reizen. ‘‘Het bedrijf is een relatie van ons en verkoopt derhalve ook onze verzekeringen. Ze hebben geen openstaande posten bij ons. Er is vandaag gebeld, maar niemand neemt op. Voor gedupeerden kunnen wij niks doen, want onze verantwoordelijkheid gaat tot de verzekering. Men kan hooguit de premie die is betaald voor de verzekering terugkrijgen’’, aldus Wolhuis.