Het is de afgelopen dagen een aantal keren flink misgegaan met het bagagesysteem en de automatische koffersorteerders op Schiphol waardoor honderden vakantiegangers bij aankomst zonder koffers hun vakantie moesten beginnen.

Het systeem blijkt vastgelopen door de enorme vakantiedrukte maar is momenteel weer op orde, verklaart Schiphol. Corendon, ArkeFly en vooral Transavia werden ernstig getroffen door de problemen. in vertrekhal 3. Een aantal toestellen vertrok geheel zonder koffers naar de vakantiebestemmingen

Ontevreden klanten
Vakantiegangers reageren over het algemeen teleurgesteld en boos. ‘Ik baal echt enorm’, aldus een vakantieganger die in het Turkse Bodrum zonder koffer zit en deze week naar een bruiloft moet. ‘Al dagen krijg ik van de lokale afhandelaar te horen dat mijn koffer nog niet verstuurd is. Ik moet nu nieuwe kleding kopen en dat kost klauwen met geld. Bovendien ben ik de poedermelk voor mijn kleine van 18 maanden kwijt. Ik denk dat ik het allemaal maar ophaal wanneer ik terug ben op Schiphol’, verklaard een andere vakantieganger. Een ander vergelijkt de situatie met Amerika: ‘Bij de Amerikanen had je allang een vriendelijke vergoeding gehad. Hun service is een stuk beter en ik spreek uit ervaring’. Gelukkig ziet niet iedereen het negatief in: ‘Ja, ook dit hoort bij vakantie, over een jaar lach je erom’, aldus E. van de Bogaard. ‘We doen er al dagen alles aan om iedereen alsnog zijn of haar koffer na te zenden. Bij veel mensen is dat gelukkig al gelukt, maar op sommige bestemmingen is dat gewoon erg lastig. We brengen daardoor nu zelfs koffers per boot naar Griekenland’, aldus een woordvoerster van Transavia.