BCD Travel heeft een overeenkomst bereikt met Air France en KLM over de Distribution Technology Charge (DTC). Klanten van BCD Travel kunnen daardoor vluchten van deze maatschappijen boeken, zonder de distributietoeslag te betalen die eind vorig jaar door AFKL aangekondigd werd.

De toeslag zou vanaf 1 april berekend worden op alle vluchten die niet geboekt worden via de New Distribution Capability (NDC) van de International Air Transport Association (IATA), de Air France KLM Agent Portal of de directe verkoopkanalen van Air France en KLM. De toeslag geldt wel voor boekingen via de Global Distribution Systems (GDS’en), maar geldt met deze overeenkomst nu dus niet voor boekingen via BCD Travel.
Tijdens deze meerjarige overeenkomst wil BCD Travel samen met Air France, KLM en technologiebedrijven bekijken hoe ze met nieuwe distributiecapaciteiten en technologieën de reiservaring voor gezamenlijke klanten en reizigers kunnen verbeteren. Daarnaast wil BCD ervoor zorgen dat bedrijven de voordelen van traditionele distributiekanalen behouden. Daarom blijft het bedrijf onderzoeken of GDS’en een degelijke NDC-oplossing kunnen bieden. Zowel Travelport als Amadeus ondersteunen deze overeenkomst, zodat Air France en KLM vanaf 1 april geen distributietoeslag in rekening brengen voor boekingen via deze GDS’en. BCD vertrouwt erop dat vergelijkbare steun van Sabre, de andere grote GDS, niet lang op zich zal laten wachten.
“We willen dat de industrie zich blijft ontwikkelen en nieuwe technologieën gebruikt die de customer experience voor travelbuyers verbetert. Dat is precies wat deze overeenkomst doet”, zegt Rose Stratford, BCD Travel Executive Vice President Global Supplier Relations en Strategic Sourcing. “Het zorgt ervoor dat de distributiekanalen van luchtvaartmaatschappijen travelbuyers dezelfde voordelen blijven bieden die ze nu ook krijgen. Een mooi voorbeeld is de mogelijkheid om voor vergelijkbare bestemmingen uit meerdere concurrerende aanbiedingen te kiezen en om belangrijke data te verzamelen om reizigers onderweg veilig te houden. We stellen het zeer op prijs dat Air France en KLM bereid zijn om samen met BCD Travel tot een overeenkomst te komen waar onze gezamenlijke klanten profijt van hebben.”
“Deze overeenkomst met BCD Travel betekent belangrijke voordelen voor onze gezamenlijke klanten”, aldus Soline de Montremy, Senior Vice President Global Sales en Partnerships voor de Air France-KLM Group. “Het illustreert de toewijding van BCD Travel aan NDC. We kijken uit naar onze samenwerking met hen en hun technologische partners bij de verdere ontwikkeling van de plannen en de realisatie van een betere klantenervaring.”