Elke zomer verschijnt Frank Oostdam (directeur/voorzitter ANVR) wel eens of zelfs vaker stralend als altijd op tv en vertelt in programma’s als Editie NL over hoe belangrijk de logo’s van de ANVR en SGR zijn. De aanleiding voor zijn opvoedkundige woorden komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Nee, elk jaar weer worden er honderden mensen opgelicht door louche reisorganisaties die dus niet voldoen aan de regels van SGR en ANVR. Telkens weer vertelt Oostdam over het nut van die noodzakelijke logo’s. Hij wijst nog net niet met een belerend vingertje in de camera. Ik denk dat Oostdam zich inhoudt, maar het liefst schreeuwt hij zijn longen uit zijn lijf zodat zijn boodschap voor eens en altijd de Nederlandse huiskamers binnenkomt en er ook niet meer uitgaat.

Maar je zou dus denken dat het nut van het logo van een garantiefonds dan misschien wel niet bij de totale Nederlandse bevolking bekend is, maar dat het inmiddels wel is doorgedrongen tot de reisbranche zelf. Niet dus.

De failliete online beddenbank LowCostBeds is dus bij geen enkel garantiefonds aangesloten. Oeps. Nou ja er was wel een bankgarantie van 1,2 miljoen in Spanje, maar dat zal worden gebruikt voor gedupeerde Spaanse hoteliers. En laten ‘onze’ retailers nou flink gebruik hebben gemaakt van dit oorspronkelijke Engelse bedrijf, dat inmiddels deels gevestigd is in Spanje en deels in Zwitserland. Dus geen SGR, dat is logisch. Maar ook geen enkele andere vergelijkbare buitenlandse fondsen.

Pas ná het faillissement werden de contracten erbij gepakt en daar stond niets – zelfs niet in de kleine lettertjes – in geschreven over een garantiefonds. Ik weet zeker dat die retailers even hard hebben staan schelden net als dat Oostdam – uiteraard in zijn hoofd en om een andere reden – doet als er weer een stel Nederlanders is opgelicht door een niet bestaand reisbedrijf.

Maar wat ik dan vreemd vind: Pyton voegde nog niet zo gek lang geleden deze beddenbank toe aan Waverunner. Je zou toch denken dat die leveranciers gescreend en in orde zijn. Niet dus, als ICT-bedrijf heb je die verantwoordelijkheid niet. Die ligt bij de retailer. Kan wel zijn, maar ik blijf het raar vinden en misschien wel in de trant: ieder voor zich en God voor ons allen.

Om dit verhaal met een paar beroemde woorden van onze inmiddels Koningin af te sluiten: het was een beetje dom. Maar ondertussen denk ik aan dat belerende vingertje van Oostdam – dat hij echt eens zou moeten gebruiken: let op de garantiefondslogo’s en check je leveranciers!

Laat dit een wijze, maar dure les zijn geweest…
Anders wordt het een gehaktbal en geen kalkoen met kerst.

Sharon Evers
sharon@travelpro.nl