Tot dusver is er op de luchthavens van Royal Schiphol Group een bescheiden herstel van het luchtverkeer waarneembaar. Uit de cijfers over het eerste halfjaar van 2021 blijkt dat de COVID-19 pandemie en daarmee verband houdende reisbeperkingen nog steeds een ongekende impact hebben. Tegelijkertijd heeft Royal Schiphol Group haar ‘building back better’ strategie voortgezet, met meerdere innovaties om de kwaliteit van de luchthavens te verbeteren.

CEO Dick Benschop van Royal Schiphol Group: “Tot dusver heeft 2021 een herstel laten zien, maar minder dan wij hadden verwacht. Door de hogere vaccinatiegraad en de geleidelijke opheffing van reisbeperkingen zijn wij gematigd positief voor het tweede halfjaar. In de tussentijd blijven wij investeren in de kwaliteit van onze dienstverlening en de kwaliteit van de leefomgeving, waarmee we invulling geven aan ‘building back better’.”

Passagiersvolume
In het eerste halfjaar is het passagiersvolume op Amsterdam Airport Schiphol met 57,1% gedaald naar 5,6 miljoen (HJ 2020: 13,1 miljoen en HJ 2019: 34,5 miljoen). Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol daalde met 25,8% naar 86.037 (HJ 2020: 115.952 en HJ 2019: 242.107). Het vrachtvolume steeg met 27,7% naar 838.000 ton (HJ 2020: 656.000 ton). Op Eindhoven Airport daalde het aantal passagiers naar 288.109 (een daling van 74,4%) en het aantal vliegtuigbewegingen naar 3.745 (een daling van 55,1%). Op Rotterdam The Hague Airport daalde in het eerste halfjaar van 2021 het aantal passagiers met 79,8% naar 55.484 passagiers en waren er 690 vliegtuigbewegingen (een daling van 72,6%).

Verlies
Het nettoresultaat over het eerste halfjaar van 2021 kwam uit op een verlies van 158 miljoen euro, vergeleken met een verlies van 246 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2020 (HJ 2019: een positief resultaat van 133 miljoen euro). Ongerealiseerde waardeveranderingen en ontvangen subsidie in het kader van de NOW-regeling buiten beschouwing gelaten, is het nettoresultaat in het eerste halfjaar van 2021 iets gedaald naar een verlies van 258 miljoen euro. Dat is een daling van 3,3% ten opzichte van het eerste half jaar van 2020.

Cruciaal
Om overdracht van COVID-19 te voorkomen en om passagiers en medewerkers het vertrouwen te geven in veilig en verantwoord reizen, zijn veel maatregelen genomen. Het gaat hierbij onder meer om informatievoorziening aan passagiers, het gebruik van test- en/of vaccinatiebewijzen, het dragen van mondkapjes, verbeterde ventilatie en reiniging en de installatie van desinfecterende apparatuur (waaronder desinfecterend UV-C-licht). Benschop: “Internationale afstemming van maatregelen en reismogelijkheden is van cruciaal belang. De Coronacheck-app is een belangrijke stap om reizen eenvoudiger te maken. Overheden moeten onderlinge afstemming bereiken over het opheffen van de reisbeperkingen voor passagiers die volledig zijn gevaccineerd. De EU heeft belangrijk stappen gezet en reciprociteit is nodig.”

2024
In lijn met eerder gepubliceerde vooruitzichten verwacht Schiphol Group dat de passagiersaantallen op zijn vroegst pas in 2024 weer het niveau van 2019 zullen bereiken. Op basis van het vliegverkeer in het eerste halfjaar verlaagt Schiphol Group zijn verwachtingen voor 2021 van 27-37 miljoen passagiers (zoals bekendgemaakt op 19 februari 2021) naar 21-28 miljoen op Amsterdam Airport Schiphol. Het verwachte aantal vluchten op Schiphol voor dit jaar is 240.000-275.000.