Een vliegticket wordt steeds kaler verkocht. Voor het meenemen van bagage, inchecken bij de balie, keuze voor een plaats in het vliegtuig en eten en drinken moet tegenwoordig steeds vaker worden betaald. In het Nationaal Vliegreis Onderzoek (in september 2009 uitgevoerd onder 1.084 respondenten) van vliegwinkel.nl is de mening van de Nederlandse consument onderzocht.

Volgens Wim Butte, directeur van vliegwinkel.nl, is de consument prijsbewuster dan ooit. ‘Toch is het belangrijk om ook goed te kijken of er extra kosten van toepassing zijn voor zaken die voorheen bij de prijs waren inbegrepen, zoals bijvoorbeeld het inchecken aan de balie, het meenemen van bagage of de keuze voor een stoel in het vliegtuig. Vliegtickets worden meer en meer een kaal vervoersbewijs, zowel bij low-cost luchtvaartmaatschappijen als bij lijndienst luchtvaartmaatschappijen.’

Prijsbewuster
Dat de consument het afgelopen jaar prijsbewuster is geworden, wordt ook bevestigd in het Nationaal Vliegreis Onderzoek. 35% geeft aan dat de prijs de belangrijkste reden is om te boeken op een bepaalde website. Een jaar eerder was dit nog slechts 18%. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 1% van de Nederlanders bereid is te betalen voor het inchecken aan de balie op een luchthaven, ongeacht de vluchtduur. Ruim negen op de tien Nederlanders die een lange vlucht maken (meer dan drie uur) vindt dan ook dat het inchecken bij de balie bij de prijs van het vliegticket moet zijn inbegrepen. Nederlanders die een korte vlucht maken (korter dan drie uur) zijn hier iets minder stellig in (82%). Overigens hebben passagiers die een korte vlucht maken ook minder behoefte aan het inchecken bij de balie, 17% zegt deze vorm van inchecken niet nodig te hebben. Bij een lange vlucht heeft 9% hier geen behoefte aan.