Mattijs ten Brink, directeur transavia.com, heeft het personeel van de luchtvaartmaatschappij in een officiële mededeling laten weten dat er een bezuiniging van 15% op personeel en overige uitgaven aan zit te komen. “Er moet heel veel veranderen de komende jaren en ik heb vertrouwen in het team, de organisatie, onze marktpositie en onze nieuwe plannen”, zo is te lezen in een bericht van Ten Brink dat in handen is van Luchtvaartnieuws.nl.

Om de ticketprijs concurrerend te kunnen blijven houden is transavia.com van plan de kosten per eenheid minimaal 15% te verlagen. Tevens wordt er gewerkt aan strak georganiseerde operationele processen, niet alleen om voor de transavia.com-passagiers een voorspelbaar product te realiseren, maar ook om intern zo min mogelijk te verspillen en alle ‘slack’ te minimaliseren. “We zullen nog meer focus op inkoop en aansturing van leveranciers hebben, bepaalde activiteiten uitbesteden, en ook kijken in samenspraak met onze sociale partners, naar een verlaging van de totale personeelskosten”, aldus Ten Brink.

Om de terugval in de chartermarkt op te vangen zet transavia.com al langere tijd stevig in op de groei van haar lijndiensten. Ten Brink: “Met ons produkt en service weten we de passagiers daarmee aan ons te binden; dit kun je zien aan het feit dat de groei van het aantal passagiers de stevige groei in productie zelfs overstijgt”. Transavia.com zal veel sneller dan verwacht de transitie moeten maken naar een positie als volledige low cost airline, waarbij Ten Brink aantekend dat de conclusie die de media daaraan verbinden (een verlaging van de ticketprijzen) niet juist is.

Inmiddels worden onder andere de IT-systemen gemoderniseerd waarmee transavia.com klaar wil zijn om groei aan te kunnen en waarmee het sneller de mogelijkheid wil hebben om in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen. “Op die manier buigen we onze achterstandspositie om in een voorsprong. Transavia.com investeert verder in haar merkbeleving en bekendheid (ook in het buitenland) en in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten voor passagiers om de inkomsten te verhogen. Wat betreft service en produkt moeten we ons meer onderscheiden. Dat doen we met name door een nog betere passagiersbeleving en een volledige digitalisering van ons proces, om het voor onze passagiers zo makkelijk en transparant mogelijk te maken”, aldus de transavia-directeur.

Ook de positie in de touroperator-markt wordt niet vergeten volgens Ten Brink, die laat weten de samenwerking met een aantal strategische partners te versterken om gezamenlijk beter in te spelen op de veranderingen in consumentengedrag, om processen efficiënter te maken en om de verdiensten beter in balans te brengen. “Om samen met KLM onze positie binnen Nederland te kunnen handhaven, zullen we de komende jaren (vanaf 2016) moeten groeien in productie. Maar dat kan alleen als de voorwaarden voor winstgevendheid voor die tijd zijn ingevuld. Natuurlijk helpt groei de kosten per eenheid te verlagen, maar lang niet voldoende voor terugkeer naar een gezonde financiële situatie. Die is weer nodig om in onze toekomst te kunnen blijven investeren en onze continuïteit als zelfstandig bedrijf te waarborgen”.