Zoals zoveel mensen denk ik ook weleens: ‘Zoek het allemaal maar uit, ajuus, ik vertrek’ en droom vervolgens weg bij een idyllische bed & breakfast in een pittoresk dorpje aan de Middellandse Zee. Genieten van aangename temperaturen, weelderige bloemenvelden, een ondergaande zon en geweldige uitzichten, lange tafels met prachtig linnen daarop heerlijk eten en drinken en stoelen gevuld met de liefste en leukste mensen… La dolce vita en joie de vivre. Zoiets dus.

De vergunningen, de taal en het gebrek aan bouwkundig inzicht laat ik even voor wat het is. En dat is nou precies wat al die mensen uit het programma ‘Ik vertrek’ ook doen. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die dit soort zaken wel op orde hebben, maar dat is geen leuke tv. Ergens moet het misgaan. Ik houd van dit soort programma’s. Niet dat ik het veel beter of anders zou doen, helemaal niet zelfs.

Lang leve de bingokaarten die horen bij programma’s als dit. Met typische dingen als ‘Budget te laag’, ‘Werken in Nederland door geldgebrek’ en ‘Geen vergunningen’ kan het afstrepen beginnen. Oké het is leedvermaak, maar toch. ‘Ik vertrek’ is niet het enige programma dat een flinke bingo-fanbase heeft. Veronica Inside heeft er een met de uitspraken van Johan Derksen en René van der Gijp, de kijkers van Boer zoekt Vrouw doen het net als die van het Songfestival en van Temptation Island.

Met de zomervakantie in aantocht verwacht ik dat ook de reisbranche een bingokaart (misschien wel meerdere) kan klaarzetten. Vakjes gevuld met teksten als: ‘Staking luchtverkeersleiding’, ‘Geïrriteerd grondpersoneel’, ‘Vluchtuitval’, ‘Overboeking accommodatie’, ‘Faillissement airline’, ‘Actieve vulkanen’, ‘Orkanen’, ‘Storing bagageband’ en ga zo maar door. Hebben jullie de stift al bij de hand?

En dan heb je ook nog de ‘Domme Consumenten Bingokaart’. Mensen die nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en verwachten dat je ook echt voor een paar tientjes per persoon een villa compleet met waterpark in hartje Ibiza kan afhuren. Of die klagen als hun Ryanair-vlucht wordt gecanceld en er pas twee dagen later naar hun bestemming wordt gevlogen met als gevolg twee dagen een leegstaande – zelf geregelde – accommodatie. En dan mag de reisprofessional het wél opknappen, want help dat geld willen ze hoe dan ook terug. Of er wordt een accommodatie geboekt die helemaal niet blijkt te bestaan. Sterker nog, mensen die een boeking hebben gemaakt bij een touroperator waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Elke zomer hetzelfde verhaal.

Mag Frank Oostdam (directeur ANVR) weer komen opdraven om zijn verhaal over het belang van een ANVR-reisbureau voor de camera te doen. Die bingokaart is zo gevuld. Misschien is dit een mooie inhaker voor de ANVR. Sta er het hele jaar en zorg dat geen enkele consument meer om het ANVR-logo en het belang ervan heen kan. Grijp die en meer momenten aan om van je te laten horen. Onderstreep het belang van een erkend reisbedrijf en blijf erop hameren. Maak van elke consument je eigen ambassadeur.

Dan wordt er vast minder vaak ‘bingoooooo!’ geroepen.

Sharon Evers
Sharon@travelpro.nl