Flybe, de grootste binnenlandse luchtvaartmaatschappij van Groot-Brittannië, is failliet gegaan. Gisteren waarschuwde het de Engelse regering al dat de kans op een faillissement zeer aannemelijk was. Er werken 2.000 mensen bij de luchtvaartmaatschappij, dat een drastische terugval zag in het aantal boekingen door het coronavirus.

De airline diende deze week opnieuw een aanvraag in bij ministers om financiële noodhulp te ontvangen. Lopende gesprekken over een staatslening tegen commerciële voorwaarden waren afgewezen. Afgelopen nacht, donderdag na 03.00 uur, werd het faillissement officieel en werden alle vliegtuigen gestationeerd en werden alle werkzaamheden neergelegd.

Accountantskantoor Ernst & Young (EY) is aangesteld als administrateur van de luchtvaartmaatschappij die ongeveer acht miljoen passagiers per jaar vervoerde tussen 56 luchthavens in het Verenigd Koninkrijk en Europa gedurende 40 jaar. Passagiers die met de luchtvaartmaatschappij zouden vliegen, hebben te horen gekregen dat ze niet naar de luchthaven hoeven reizen tenzij een alternatieve vlucht met een andere luchtvaartmaatschappij is geboekt. Op de website van de airline is te lezen: ‘Flybe kan helaas geen alternatieve vluchten voor passagiers regelen’.

Bericht gaat verder onder de tweet.

https://twitter.com/flybe/status/1235403863735144448

De Engelse transport secretaris Grant Shapps heeft de Engelse pers laten weten dat de regering absoluut alles heeft gedaan om een faillissement te voorkomen. “We hebben echt geprobeerd wat we konden, maar helaas heeft een zwak bedrijf als Flybe het door de situatie die is ontstaan door het coronavirus het niet overleefd.” Hij zei dat de regering met regionale luchthavens in het Verenigd Koninkrijk heeft gesproken en met andere luchtvaartmaatschappijen om te proberen ervoor te zorgen dat de routes zo snel mogelijk worden overgenomen door een andere airline, nadat luchthavens hun bezorgdheid hadden geuit dat er weinig vluchten over zouden zijn zonder Flybe.

Tekst gaat verder onder de tweet.

De heeft bus-, trein- en luchtvaartmaatschappijen gevraagd om gestrande Flybe-passagiers te helpen. Een Engelse policus merkte op dat de routes van Flybe grotendeels binnenlandse zijn en dat er in deze tijd van het jaar niet veel Flybe-klanten in het buitenland zijn. Degenen die dat wel zijn, krijgen hulp van andere luchtvaartmaatschappijen. In september vorig jaar beleefde het Verenigd Koninkrijk nog de grootste repatriëring in vredestijd door het faillissement van Thomas Cook.