Iedereen moet zijn eigen broek ophouden, dat is wat ik momenteel overal hoor. Als het even tegen zit worden alle mooie afspraken en jarenlange samenwerkingen van de ene op andere dag te worden opgezegd. Loyaliteit is ver te zoeken.

De afgelopen week waren er een paar mooie voorbeelden van. Het zal je niet verbazen dat ik begin met de creditcardactie die Thomas Cook startte. Deze actie is door ons diepgaand onderzocht met als voorlopige conclusie dat 5.000.000 creditcard houders met 8% korting konden boeken. Later bleek dit een technische fout?. Het waren er máár 500.000!

Na onze publicatie verscheen bij een collega vakblad een verhaal dat met tien minuten internetten direct naar het rijk der fabelen verwezen kon worden. De toon was gezet, verwarring alom.

Om hier maar niet te lang op door te gaan,  al snel werd duidelijk dat boze reisagenten zich niet met een kluitje het riet in laten sturen. Gelukkig heeft Thomas Cook besloten om met deze actie te stoppen en na uitgebreide excuses en een gezellig verkleedfeest in Spanje is alles wee zoals het was.

Toch blijf ik met een vreemd gevoel zitten. Wat zou er gebeurd zijn als wij dit over het hoofd gezien hadden en goedgelovig een stukje over een beperkte actie van tijdelijke aard hadden opgeschreven?

Ander groot nieuws deze week was  dat Sudtours na de winter verdwijnt uit het reisbureau. De Sundio Groep kwam er niet uit met de DTA, en Sudtours via die andere 40% van de reisbureaus blijven bieden, is echt geen optie volgens Joost Romeijn, eigenaar van de Sundio. Is dat fair of te weinig care?

Uiteraard alle begrip voor de keuzes die gemaakt worden. Zoals gezegd moet iedereen zijn eigen boontjes doppen, dus kan de deur open voor andere (Duitse) touroperators die,  nadat ze vaste voet aan de grond hebben in het reisbureau, natuurlijk ook de directe markt opgaan. En zo komt Joost ze toch weer tegen. Ik hoor u denken, en ja inderdaad, dat is dezelfde Joost die de gedoodverfde nieuwe voorzitter van de ANVR was. Dat is dus ook van de baan nu. Wie o wie wordt nu de voorzitter van de markt? Wie de bretels passe, trekke hem aan. Of is iedereen te druk met zijn eigen broek ophouden?

TravelPro loyaal aan de reisagent.