Thomson is als laatste officieel overgegaan op de naam TUI. ‘Thomson’, onderdeel van TUI UK & Ireland, is meer dan 50 jaar een begrip geweest en groeide in de jaren tachtig uit tot de grootste touroperator in het Verenigd Koninkrijk.

De Britse media hebben het over het wederom verdwijnen van een Britse merknaam. Zo heeft het Britse vakblad TTG  het over ‘End of an era as Thomson brand is killed off’. Een van de grootste kranten, de Telegraph, heeft het over ‘How Germany beat Britain in the battle of the sunlounger.’

TUI Nederland was rolmodel binnen de internationale TUI Group voor de introductie van de wereldwijde merkenstrategie waardoor de consument in alle landen hetzelfde merk terugziet; op vliegtuigen, websites, marketinguitingen, reiswinkels en op de vakantiebestemming. Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat er met een spetterend reisagentenfeest afscheid werd genomen van Holland International.

Wie naar Thomson.co.uk surft wordt sinds gisteren doorgestuurd naar tui.co.uk en wordt verwelkomd met de boodschap: ‘Say hello to TUI. We cross the ‘T’s, dot the ‘I’s and put ‘U’ in the middle’, waar ook onderstaande commercial op is gebaseerd.

Lees verder onder de video.

Thomson werd opgericht in 1965, toen het Canadese bedrijf Thomson Corporation van Roy Thomson, de vier Britse touroperators Skytours, Riviera, Luxitours, Gaytours en de charter luchtvaartmaatschappij Britannia Airways kocht. Het bedrijf kreeg de naam Thomson Tour Operations (TTO) en werd onderdeel van de Thomson Travel Group.

In de jaren tachtig groeide Thomson uit tot de grootste touroperator van Groot-Brittannië. De overname door, destijds nog Preussag AG (het latere TUI AG en inmiddels TUI Group), was in het jaar 2000 dan ook groot nieuws. Het creëerde het grootste reisbedrijf van Europa. Aan de andere kant ontstond er ook angst door de overname, namelijk dat vakanties duurder zouden worden, maar vooral dat kleine spelers het steeds moeilijker zouden krijgen.

In 2002 veranderde Preussag AG haar naam in TUI (Touristik Union International) en fuseert in 2007 met het Britse First Choice Holidays PLC. Het nieuwe moederbedrijf gaat verder als TUI Travel PLC. Het bedrijf zet een nieuwe, internationale strategie uit en clustert verschillende TUI reisbedrijven. In lijn met deze strategie vormen TUI Nederland en TUI België begin 2014 het cluster TUI Benelux. Beide landen blijven hun eigen source market bedienen maar werken op veel vlakken nauw samen en profiteren van de gezamenlijke schaalgrootte. Eind 2014 fuseren TUI Travel PLC en TUI AG in TUI Group, het huidige moederbedrijf. TUI Group is beursgenoteerd aan de London Stock Exchange en de Mdax in Hannover. Fritz Joussen, de voormalige CEO van TUI AG, is sinds februari 2016 Chief Executive van de TUI Group.

Ondertussen zijn in het Verenigd Koninkrijk de meer dan 600 reisbureaus van Thomson, dat een zusterbedrijf is van First Choice, gerebrand naar TUI. Met de rebranding van Thomson naar TUI wordt ook Thomson Cruises gerebrand naar Marella Cruises. De naam Thomson Airways is officieel op 2 oktober jl. gewijzigd naar TUI Airways. Alle luchtvaartmaatschappijen in de groep, met uitzondering van Corsair International, zijn als TUI gerebrand.

TUI Group heeft reisorganisaties in 31 landen en voert in totaal meer dan 220 reismerken. Bij TUI Group zijn meer dan 67.000 mensen werkzaam. Samen verzorgen zij op 180 bestemmingen de vakanties voor ruim twintig miljoen vakantiegangers per jaar en die vakanties worden onder andere verkocht via 1.600 reisbureaus in Europa. Daarnaast heeft TUI Group vijf airlines met een gezamenlijke vloot van meer dan 150 vliegtuigen -waaronder de TUI fly toestellen -, 300 TUI-hotels en een vloot van TUI-cruiseschepen.