Brussels Airport is gestart met de eerste fase van de werkzaamheden om nieuwe technologie voor de screening voor ruimbagage te implementeren. Vanaf 1 september 2022 moet op elke luchthaven van de Europese Unie de ruimbagage gescreend worden volgens de Bagage Screening Standard 3-norm. Brussels Airport investeert 100 miljoen euro in de aankoop van de nieuwe screening toestellen en de bouw van een nieuwe ruimte en infrastructuur hiervoor.

De nieuwe CT-technologie laat een veel nauwkeurigere analyse van de inhoud van de bagage toe waardoor minder bagage bijkomend door een veiligheidsagent gecontroleerd moet worden. Indien de screening machine immers niet kan detecteren wat de inhoud is van een stuk bagage, of een verdacht voorwerp identificeert, wordt het 3D-beeld van de bagage verder geanalyseerd door een veiligheidsagent die beslist of de bagage naar het vliegtuig mag gebracht worden. Dankij de betere detectie zou het aantal bagages waarbij een veiligheidsagent moet tussenkomen, moeten verminderen.

Screening machines die voldoen aan de Standard 3-norm zijn veel groter en zwaarder dan de huidige machines van Standard 2. Omdat er meer ruimte nodig is voor elke machine, is het niet mogelijk om de machines gewoon te vervangen in de bestaande bagagezaal. Brussels Airport zal daarom een nieuwe ruimte bouwen tussen de Sky Hall en Pier B om de nieuwe screening configuratie voor ruimbagage te huisvesten. Op die plaats staat nu een oud gebouw dat in de huidige vorm niet geschikt is hiervoor en dus moet afgebroken worden. De afbraakwerken zijn begin juni gestart en lopen nog tot het einde van de zomer. Na enkele voorbereidingswerken zou volgend jaar gestart worden met de bouw van de nieuwe ruimte. In een latere fase zullen de nieuwe Standaard 3 screening machines worden geplaatst en zal de nieuwe installatie geïntegreerd worden in het bestaande bagagesorteersysteem.