Chris Kaiser is een van de gezichten van Elephant Hills in Khao Sok National Park in Thailand, maar ook de initiatiefnemer van de duurzame startup, B’n’Tree (bedandtree.com), gelanceerd in 2018. Een concept dat voor elk gemaakte boeking een boom plant. Inmiddels staat de teller op 75.000 bomen, maar dat moeten er nog veel meer worden.

“Sinds 2012 sta ik in nauw contact met de olifanten in Thailand en ben ik me bewust van de belangrijkste uitdaging waar deze vriendelijke reuzen voor staan: het verliezen van hun habitat. Mijn droom is het om ervoor te zorgen dat deze geweldige zoogdieren de volgende eeuw kunnen overleven. En op een dag mijn kleinkinderen te laten zien hoe geweldig deze intelligente dieren zijn. Het creëren van een leefomgeving voor olifanten is geen ‘rocket science’, het enige wat je moet doen is bomen planten en hiervoor is geld nodig. Na meer dan tien jaar in het toerisme te hebben gewerkt, heb ik besloten de toeristische sector bij mijn droom te betrekken – een sector die zeer enthousiast is over het vergroenen en verduurzamen van haar reputatie. Daarom was het vinden van de eerste partners een stuk gemakkelijker dan ik had gedacht.”

Met welke partijen wordt er samengewerkt?
“Wij staan open voor allerlei soorten samenwerkingen, waaronder touroperators, reisagenten, airlines, online boekingsplatforms en bedrijven van buiten de toeristische sector. Om te beginnen, en om onze gebruikers een zo breed mogelijk aanbod te bieden, zijn we een samenwerking aangegaan met ’s werelds grootste boekingsplatformen, zoals Booking.com, Expedia, TripAdvisor, Skyscanner, Hotels.com en verschillende andere. Ons doel is om reizigers in staat te stellen om een boom te planten wanneer zij reizen, ongeacht het boekingskanaal dat zij verkiezen. We werken nu samen met Duitse touroperators en internationale hotelketens om direct bomen te planten voor hun klanten. Best Western Central Europe kondigde twee weken geleden onze samenwerking aan, de eerste touroperator zal zich deze binnenkort aankondigen. We hebben zelfs al eerder bomen geplant voor een klein reisbureau, hebben met het Duitse Telekom gesproken over het planten van bomen en onderhandelen met een Italiaans bedrijf dat een boom wil planten voor de verjaardag van elke werknemer. Alles is mogelijk. En we willen altijd graag oplossingen op maat ontwikkelen voor wie ons benadert.”

Wat is het uiteindelijke doel?
“Mijn ultieme visie is om van het planten van bomen een dagelijks onderdeel van het leven te maken, net als het drinken van thee of koffie, het poetsen van tanden of het naar het toilet gaan. Ik kijk er nu al naar uit om deze slogans te promoten: ‘Theedrinken? Een boom planten’, ‘Tandenpoetsen? Een boom planten’, ‘Ga je plassen? Plant een boom’. Maar serieus: Als we Booking.com en Expedia kunnen contracteren, dan kunnen TUI, Thomas Cook, Sunweb et cetera niet achterblijven, maar ook Amazon, Starbucks, McDonald’s en Albert Heijn moeten we kunnen contracteren. Stel je voor dat er elke keer als je naar de supermarkt gaat een boom wordt geplant, zonder er zelfs maar aan te denken. Het zou onze planeet een stuk gelukkiger maken.”

Lees meer in TravelPro 26, klik hier voor de online versie.