Werknemers bij reisorganisatie TUI (2.400 werknemers) kunnen rekenen op een stevig sociaal plan, met onder meer een goede ontslagvergoeding, begeleiding naar ander werk en kwijtschelding van terugbetalingsverplichtingen. “In de reisbranche gaan door de coronacrisis duizenden banen verloren”, zegt onderhandelaar Loes Dreschler van CNV Vakmensen. “Een goed vangnet is belangrijk. Het nieuwe sociaal plan bij TUI is wat ons betreft een goed vertrekpunt voor de rest van de reisbranche.”

De reisbranche is een van de sectoren die het hardst is geraakt door de coronacrisis. Vorig jaar bood de branche nog werk aan zo’n 23.000 mensen. Reiswerk, het arbeidsmarktfonds van de reisbranche, verwacht dat daar in het voorjaar van 2021 nog maar de helft van over is. “En als de maatregelen langer aanhouden, kan het nog erger uitpakken. Het perspectief is ronduit beroerd. Alle reisorganisaties zijn aan het reorganiseren”, zegt Dreschler. “Na het vertrek van tijdelijke en seizoenskrachten zijn nu de vaste medewerkers aan de beurt. Zij moeten kunnen rekenen op een goed sociaal vangnet komt.”

Dat geldt ook voor de 2.400 werknemers bij TUI, waar nu over de hele linie wordt gesneden. Per afdeling wordt gekeken welke kostenbesparingen nodig zijn. Hoeveel banen er uiteindelijk verloren gaan, is op dit moment nog niet bekend.

In het nieuwe sociaal plan bij TUI is een goede ontslagvergoeding afgesproken (0,7% van de oude kantonrechtersformule). Als de transitievergoeding hoger uit zou vallen, dan komt die ervoor in de plaats. Dreschler: “Door deze afspraak kunnen zowel werknemers met een kort dienstverband als werknemers met een lang dienstverband rekenen op een goede ontslagvergoeding. Een werknemer van 60 jaar met 20 dienstjaren krijgt bijvoorbeeld nu 21 maandsalarissen mee. Dat is 15 maanden méér dan hij met de huidige transitievergoeding zou krijgen.”

Omdat er weinig kans is op een snelle terugkeer naar een baan in de reisbranche, is begeleiding naar ander werk van belang. Werknemers bij TUI kunnen hiervoor een beroep doen op het mobiliteitsbureau van TUI of zes maanden lang gebruikmaken van een extern outplacementtraject.

Verder is afgesproken dat werknemers bij ontslag niet meer worden gehouden aan lopende terugbetalingsregelingen (bijvoorbeeld voor opleidings- of studiekosten, afkoop fietsenplan of eigen bijdragen voor mobiele telefoon of lease-auto).

Dreschler hoopt dat andere bedrijven in de reisbranche een voorbeeld nemen aan het sociaal plan bij TUI. “Werknemers hebben een buffer nodig om deze moeilijke periode door te komen. En scholing is ook heel belangrijk om mensen weer perspectief te bieden. Via Reiswerk, waar we als bonden in deelnemen, zijn daar allerlei mogelijkheden voor.”