Als ik nu een dealer bel, heb ik nog sneller een gram cocaïne in m’n zak, dan dat ik de reserveringsafdeling van sommige touroperators aan de lijn heb…

Dat is niet de conclusie uit ons onderzoek en dat hebben we ook niet geprobeerd (bij de Zaanse gevangenis was het zeker gelukt), maar soms duurde het wel behoorlijk lang voordat we iemand aan de lijn kregen. Ik weet het, het is niet het allereerste onderzoek, maar het werd wel weer eens tijd.

Je zou haast denken: wie belt er in hemelsnaam nog?! Maar die bal kreeg ik direct teruggekaatst toen ik iemand voor een reactie belde: ‘Jij belt toch ook?!’.

We horen nog regelmatig om ons heen dat de wachttijden her en der fors oplopen. Sommige partijen hebben daar handig op ingespeeld met een chatbox, iedereen aan de chat! Of, boeken via Facebook of Instagram. Lekker hip!

Als redactie waren we benieuwd of de consumentennummers inderdaad sneller worden opgenomen dan de reisagentennummers. Daarom hebben we bij verschillende reisagenten gevraagd naar het telefoonnummer dat zij gebruiken om de reserveringsafdeling van touroperators te bellen. Met de nummers bij de hand, twee telefoons in de aanslag, zijn we gestart met het bellen. Een woensdagmiddag en een vrijdagmiddag.

Eigenlijk moet het niet uitmaken op welk tijdstip je belt, want als reisagent wil je snel professionele hulp. Natuurlijk zijn er tijdstippen waarop het drukker is. Weten wij en begrijpen wij en reisagenten ook. Uit onderzoek bleek ook dat heel veel reisagenten juist erg tevreden zijn over de bereikbaarheid van reserveringsafdelingen van touroperators.

Een ding is ons duidelijk geworden, er valt nog een hoop te onderzoeken. Daarvoor krijgen we ook van jullie de nodige tips. Tijd voor een TravelPro Opiniepanel. Een keer per maand, of een keer per twee maanden, een onderzoek waarbij wij jou als reisprofessional vragen mee te helpen. Je ziet het binnenkort vast voorbijkomen. We bellen!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl