Van de Baobab-reizigers die hun vlucht compenseren, compenseert meer dan 95% óók het vervoer over land. In de eerste vier maanden van dit jaar is voor € 9.500,- aan compensatie geboekt: dat komt neer op een reductie van maar liefst 950 ton CO2. En het vooruitzicht is dat het percentage boekingen dat CO2 compenseert, ten opzichte van die eerste vier maanden alleen maar zal stijgen.

Sinds begin dit jaar komt alle CO2-compensatie van Baobab Reizen ten goede aan Babilonia in Honduras, een waterkrachtproject dat niet alleen gericht is op het voorkomen van CO2-uitstoot, maar ook een sterk sociaal aspect heeft. Ook in dit project werkt Baobab samen met GreenSeat. GreenSeat houdt als onafhankelijke organisatie toezicht op het project, deelnemers krijgen een officieel certificaat.

Baobab gaat veel verder dan de ‘groene vliegtuigstoel’ die ook door andere reisondernemingen wordt aangeboden. “Bij ons kan ook al het lokale landvervoer op onze bestemmingen worden gecompenseerd,” zegt Baobab’s brandmanager Henko Wentholt. ‘We reizen meestal met eigen bussen vanwege de kwaliteit en het comfort. Waar mogelijk maken we voor lange afstanden bijvoorbeeld gebruik van treinen. Samen met GreenSeat hebben we de CO2-compensatie van ons vervoer bepaald, waarbij we rekening houden met het feit dat in verre landen de vervoermiddelen meestal meer CO2 en roet uitstoten. Een belangrijke beleidsbeslissing is om niet voor mensen te bepalen dat ze moeten compenseren, maar dat actief aan te bieden aan onze reizigers. En het werkt: ruim 95% van de mensen die hun vliegtuigstoel compenseren, compenseren ook hun vervoer ter plaatse.’