Nieuws

Consumentenbond blij met regeling Schiphol en ziet af van massaclaim

Deel dit artikel

Consumenten die hun vlucht hebben gemist door de lange rijen op Schiphol, kunnen hun kosten vergoed krijgen door Schiphol. Dat is het resultaat van gesprekken tussen de luchthaven, de Consumentenbond en Omroep Max.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is blij met de regeling: “Wij onderzochten de mogelijkheden van een massaclaim tegen Schiphol, maar gelukkig hoefde het zover niet te komen. In samenwerking met televisieprogramma Max Vakantieman, dat ook al meermaals aandacht besteedde aan het onderwerp, is het gelukt om met Schiphol tot een oplossing te komen. Eerder maakte de Consumentenbond ook al afspraken met Transavia over compensatie bij geannuleerde vluchten. Met deze regeling is opnieuw een grote groep consumenten geholpen.”

Vergoeding
Consumenten die tussen 23 april en 11 augustus op tijd op de luchthaven waren, maar hun vlucht misten door de lange wachtrijen bij de security check, komen in aanmerking voor compensatie. Schiphol vergoedt de kosten voor het omboeken van een vlucht of een nieuw vliegticket en andere aantoonbare kosten. De regeling geldt ook voor reizigers die helemaal niet meer op reis gingen door het missen van hun vlucht.

Schiphol vergoedt geen kosten die gedupeerden al op een andere manier terugkregen of die ze hadden kunnen voorkomen. De volledige regeling staat vanaf 11 augustus op de website van Schiphol. Reizigers kunnen tot en met 30 september hun compensatieverzoek indienen via Schiphol.nl/compensatie. De uitvoering van de regeling ligt bij Schiphol. De Consumentenbond en Omroep Max zien toe op een redelijke toepassing en uitvoering van de regeling.

Geannuleerde vluchten
Als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, hebben passagiers volgens een Europese Verordening recht op een vervangende vlucht of geld terug. Maar het vergoeden van gevolgschade is daarin niet opgenomen. Molenaar: ‘Daarom hebben wij er alles aan gedaan om de gevolgschade van reizigers met een geannuleerde vlucht ook onderdeel te maken van deze regeling, maar dat bleek helaas onhaalbaar.’ Schiphol geeft aan de gevolgschade van geannuleerde vluchten niet te vergoeden omdat de reden van annulering vaak onduidelijk is.

Author


Deel dit artikel

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Transavia zet passagier op zwarte lijst

Volgende bericht

Schiphol compenseert reizigers die vlucht misten door lange wachtrij

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."